Original title:
Tvorba elektronických studijních opor pro moderní vyučování chemie
Translated title:
Creation of electronic materials for chemistry education
Authors:
Váňová, Petra ; Šulcová, Renata (advisor) ; Zákostelná, Barbora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tvorba elektronických studijních opor pro moderní vyučování Bc. Petra Váňová Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2014 Předmětem diplomové práce je vytvoření studijních opor pro distanční vzdělávání a e-learning, které mohou sloužit zároveň i jako inspirace pro vyučující prezenční formy vzdělávání. Teoretická část se zabývá jednak problematikou distančního vzdělávání a e-learningu a v neposlední řadě popisem systému pro řízení výuky Moodle. V praktické části byly na Katedře učitelství a didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze v systému Moodle v rámci kurzu MC280P06 Didaktika organické chemie vytvořeny dva učební celky. Tyto učební celky se zabývají tematickými okruhy učiva o karboxylových kyselinách a o derivátech karboxylových kyselin. Mimo poznatků o těchto tématech má náplň učebních celků zprostředkovat účastníkům kurzu z řad studentů učitelství chemie náhled na to, jak mohou vypadat moderní studijní opory, které přispívají k větší efektivitě distančního vzdělávání, ale i prezenční výuky. Tyto učební celky jsou doplněny studijními texty, powerpointovou prezentací, pracovními listy s autorským řešením a návrhy chemických experimentů, jejichž cílem je aplikovat teoretické poznatky do praktické roviny, a testem, který má za úkol ověřit získané znalosti...Creation of electronic materials for chemistry education Bc. Petra Váňová Faculty of Science, Charles University in Prague, 2014 The theme of my thesis is formation of educational instruments/tools for distance education and e-learning which at the same time can be inspirational for teachers of present learning. The theoretical section elaborates on the problems of distance education and e-learning. Furthermore, it describes Moodle, the system for teaching management. For the purpose of the applied section two teaching units were created during the class of Didactics of Organic Chemistry (MC280P06) at Department of Teaching and Didactics of Chemistry, Faculty of Science, Charles University in Prague. The two units focus on the problematic of carboxylic acids and their derivatives. Beside the information about these topics, the contents of the teaching units should provide the students with an insight into modern study tools which increase the effectiveness of distance education as well as present learning. The teaching units are supplemented by study texts, Power Point presentations, handouts with key answers, projects/designs of chemical experiments applying theoretical knowledge to practical level, and a test designed for verifying the improvement of the course participants. The study tools were...
Keywords:
carboxylic acids; derivatives of carboxylic acids; distance education; e-learning,Moodle; deriváty karboxylových kyselin; distanční vzdělávání; e-learning,Moodle; karboxylové kyseliny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70088