Original title:
Pragmatizace globálního mediálního titulu: glokalizace a lokglokace (na přílkladu české a francouzské verze Elle)
Translated title:
Pragmatization of a global magazine: glocalization and lokal globalisation (case study of czech and french version of Elle)
Authors:
Rosová, Daniela ; Šoltys, Otakar (advisor) ; Hronová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Pragmatizace globálního mediálního titulu: glokalizace a lokglokace (na příkladu české a francouzské verze Elle) se zaměřuje na projevy francouzské a české kultury v evropském a celosvětovém kontextu. Jejím cílem je skrze globální lifestylový časopis Elle analyzovat znaky, které do obou verzí časopisu vnášejí jejich kultury. V teoretické části jsou definovány pojmy kultura v jejím antropologickém chápání a její spojení s přirozeným jazykem. Představeny jsou také francouzská a česká kultura na pozadí jejich historie, náboženství, jazyka a kulturních znaků. Poté je vysvětlena role globalizace v moderní společnosti a její vliv na národní kultury a média. Následně jsou charakterizovány výzkumné vzorky, tj. francouzská a česká mutace globálního titulu Elle, a metody analýzy, které byly pro účely výzkumu vybrány. Praktická část sleduje jednotlivé prvky obou verzí časopisu a na základě sémiotické a diskurzní analýzy porovnává jejich obsah, témata, inzerci, výběr osobností a jejich cílové skupiny. Dílčí výsledky jednotlivých hypotéz jsou postupně interpretovány za použití konceptů glokalizace a lokglokace, v rámci nichž jsou popsány vzájemné vlivy globální a národní kultury. Závěr hodnotí dopad francouzské a české mutace časopisu Elle na jejich národní kultury a cílové skupiny s ohlédnutím...The diploma thesis Pragmatization of a global magazine: glocalization and local globalisation (case study of Czech and French versions of Elle) is focused on the manifestation of the French and Czech culture in Europe and worldwide. Its objective is to analyze cultural signs that are introduced into these cultures via the global lifestyle magazine Elle. The theoretical part includes definitions of the term culture in its anthropological meaning and its relation to the natural languages. The French and Czech culture are described afterwards on the basis of their history, religion, language and cultural symbols. Then the role of globalization in the modern society and its influence on culture and media are explained. Also the profile of the samples, i.e. the French and Czech versions of the magazine Elle, is given, as well as the characterization of the research methods chosen for this study. The practical part is concerned with the particularities of both versions and it compares, by means of semiotic and discourse analysis, their contents, topics, advertisements, the choice of celebrities, and their target audience. The results of the hypotheses are interpreted using the terms glocalization and local globalization, within which mutual influence of global and national cultures are described. The...
Keywords:
Czech Republic; discourse; France; glocalization; local globalization; national cultures; semiotics; symbols; diskurz; Francie; glokalizace; lokglokace; národní kultury; symboly; sémiotika; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70026