Original title:
Google searches and financial markets: IPOs and uncertainty
Translated title:
Google searches and financial markets: IPOs and uncertainty
Authors:
Vakrman, Tomáš ; Krištoufek, Ladislav (advisor) ; Novák, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis studies how the investor attention proxied by Google search volume affects different aspects of market behavior. My results show that a surge in online attention is associated with an increase in trading activity and stock price volatility, but no effect is detected for daily returns. Yet, if market sentiment is taken into account, the relationship comes to the surface for returns as well. The returns tend to decrease with attention hikes in negative sentiment periods and the opposite is observed for periods of positive sentiment, suggesting that Google web search captures predominately attention of sentiment investors. Moreover, I demonstrate that with the outburst of financial crisis, the interdependence between attention and trading activity was intensified. Lastly, I provide evidence that web search may shed some light on IPO-related puzzles. The initial returns seem to be higher for IPOs that receive above average attention, and are likely to be reversed in long-term. In addition, it is ascertained that web search volume may act as a proxy for market overreaction to the offerings. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Tato práce zkoumá, jaký vliv má pozornost investorů, zastoupená objemem vyhledávání na Google, na různé aspekty tržního chování. Ve výsledcích studie ukazuji, že růst vyhledávání spjatého s firmou je spojen s nárůstem obchodovaného množství a vyšší volatilitou cen akcií, nicméně dopad na denní výnosy nebyl potvrzen. To ovšem neplatí v případě, bereme-li v potaz sentiment na akciovém trhu. Výnosy mají tendenci klesat s růstem on-line pozornosti v dobách negativního sentimentu a naopak stoupat v dobách pozitivního sentimentu, což naznačuje, že vyhledávání na Google zachycuje převážně pozornost těch investorů, kteří podléhají náladě na trhu. Dále ukazuji, že s vypuknutím finanční krize došlo k zintenzivnění závislosti mezi pozorností investorů a obchodní aktivitou na trhu. V neposlední řadě tato práce přichází s poznatkem, že vyhledávání na internetu může vnést trochu světla do problematiky prvotních veřejných nabídek akcií. Počáteční výnosy při emisích akcií bývají vyšší u firem, jež zaznamenaly nadprůměrnou pozornost investorů, přičemž tyto firmy mají naopak nižší výnosnost v dlouhém období. Závěr práce přináší zjištění, že pomocí objemu vyhledávání lze předpovědět přehnanou reakci investorů na prvotní nabídky akcií. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
attention; Google; individual investor; internet search; IPO; sentiment; web search; Google; individuální investor; IPO; pozornost; sentiment; vyhledávání na internetu; vyhledávání na webu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70006