Original title:
Internet a sociálně znevýhodnění
Translated title:
The Internet and socially disadvantaged people
Authors:
Krátká, Tereza ; Lupač, Petr (advisor) ; Sedláčková, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce zpracovává problematiku vzájemných vztahů mezi sociálním znevýhodněním (rozpracováno v dimenzi ekonomických, kulturních, sociálních a osobních zdrojů) a digitálním znevýhodněním jedinců v České republice (data z výzkumu Aktér 12 - 2011; 1106 respondentů ve věku 18 až 89). Hlavní hypotézy studie ověřují několik předpokladů: 1) digitálním znevýhodněním budou postiženi častěji jedinci sociálně znevýhodnění než jedinci sociálně začlenění; 2) pravidelné užívání Internetu pomáhá překonávat především osobní a kulturní znevýhodnění; 3) sociální a digitální inkluze pozitivně korelují s některými specifickými typy sociálního a digitálního znevýhodnění. Výsledky potvrzují silný pozitivní vztah mezi znevýhodněním sociálním (v jeho ekonomické dimenzi) a digitálním znevýhodněním. V rovině kulturního znevýhodnění/začlenění jsou skupiny digitálně znevýhodněných a začleněných na velmi podobné úrovni. Pozitivní korelace mezi specifickými typy sociálního/digitálního znevýhodnění a sociální/digitální inkluzí nebyla potvrzena - sociálně začlenění totiž nevykazují žádné významné známky digitálního znevýhodnění a u sociálně znevýhodněných se pak neobjevují signifikantní specifické projevy digitálního začlenění. Klíčová slova: Internet, digital divide, digitální znevýhodnění, sociální znevýhodnění.The work deals with the issue of relations between social disadvantage (defined in four dimensions - economic, cultural, social and personal resources) and digital disadvantage of people in the Czech Republic (data from the Aktér 12 - 2011 research; 1106 respondents aged 18 to 89). The main hypothesis of the study verifies these assumptions: 1) socially disadvantaged persons will be more affected by digital disadvantage than people socially included; 2) regular use of Internet aids in overcoming mainly personal and cultural disadvantages; 3) social and digital inclusion correlate positively with some specific types of social and digital disadvantage. The research outputs confirm a strong positive relationship between social disadvantage (in its economic dimension) and digital disadvantage. In terms of cultural disadvantage/inclusion both the group of digitally disadvantaged and the group of digitally included are at the same level. Positive correlation between specific types of social/digital disadvantage and social/digital inclusion was not confirmed - socially included individuals do not show any significant signs of digital disadvantage; and socially disadvantaged people do not indicate any specific features of digital inclusion. Key words: Internet, digital disadvantage, digital divide, social...
Keywords:
digital disadvantage; digital divide; Internet; social disadvantage; digital divide; digitální znevýhodnění; Internet; sociální znevýhodnění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69264