Original title:
Proměny téže reklamní kampaně v závislosti na médiu (znaky, znakové systémy a sémiotika)
Translated title:
The Changes Of An Advertising Campaign In Dependency Of The Medium In Action (Signs, Sign Systeme and Semiotics)
Authors:
Hellebrandová, Kateřina ; Šoltys, Otakar (advisor) ; Dvořák, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem práce je proměnlivost druhé vlny reklamní kampaně projektu CHODICILIDE.CZ v závislosti na médiu, které ji prezentuje. Jedná se o sociální kampaň nadace Sirius, která netradičním způsobem již několik let upozorňuje na problematiku vztahů lidí s postižením a bez něj. Vzhledem k sociální povaze reklamy bude v teoretické části vymezen pojem "sociální reklama" a dále budou uvedeny části vědních disciplín a oborů, které se tématu práce dotýkají. Uvedena bude metodologie práce. Po představení kampaně, jejích zadavatelů a tvůrců přijde část analytická. V práci bude provedena narativní analýza, která bude rozebírat dějovou linku reklam. Na ni naváže analýza sémiotická, která se postupně bude věnovat obrazu a zvuku, poté verbálním a nonverbálním prvkům. Rozebrány budou všechny formy kampaně tedy televizní spoty, tištěná reklama, internetová reklama, projekty guerilla a ambient marketingu a zmíněno bude i PR. Součástí práce bude též vlastní dotazníkové šetření, které se pokusí zhodnotit reklamu kvantitativní analýzou. Zkoumáno bude přijetí reklamy veřejností, její zapamatovatelnost, nejvýraznější prvky, názor veřejnosti na danou problematiku apod. Na závěr dojde k porovnání jednotlivých forem kampaně v kontextu výsledků průzkumu.The topic of this thesis is the variability of the second wave of the advertising campaign "CHODICILIDE.CZ" in dependency of the media in action. This campaign is a social advertising project by the Sirius Foundation. This project highlights the topic of relationships between disabled people and the rest of society in an unusual way. Therefore, the thesis introduces the theoretical base in order to define "social advertising" and all terms and definitions needed and connected. The following chapter discusses the methodology of this thesis. The campaign is subsequently introduced as well as the foundation and the creative team. The proceeding chapter is analytical. Firstly, there is the narrative analysis focusing on the story of the video. Secondly, there is the semiotic analysis that describes the picture, the sound and verbal and nonverbal aspects. TV spots, posters, internet sites, guerrilla and ambient marketing will be described as well as PR. The final chapter of the thesis is a survey on the topic from a quantitative perspective. Some questions of the survey are asking f. ex. about the acceptance of the topic in question, the remembrance, and opinion and highlights of the campaign and so on. The conclusion will compare the differences of each form of the campaign in context of the survey's...
Keywords:
CHODICILIDE.CZ; disabled people; marketing; media; signs; Social advertising; CHODICILIDE.CZ; hendikepovaní; marketing; média; Sociální reklama; znaky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68306