Original title:
Úloha liniových vedoucích pracovníků v systému interní komunikace v organizaci
Translated title:
The role of managers in the system of internal communication in company
Authors:
Purnochová, Lucie ; Háša, Stanislav (advisor) ; Reichel, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace v kontextu fungování pracovní organizace. Vysvětluje rozdělení komunikace na externí a interní. Pozornost je více zaměřena na interní komunikaci, její formy a prostředky. Dále jsou identifikovány funkce a role liniového vedoucího pracovníka v hierarchii organizace a také specifika jeho působení v oblasti interní komunikace. Současně zdůrazňuje úlohu liniového vedoucího pracovníka při využívání prostředků ústní formální komunikace v organizaci, kterými jsou porada oddělení, celofiremní konference a telekonference. Empirické šetření této práce se zaměřuje na úlohu liniového vedoucího pracovníka při poradách, celofiremní konferenci a telekonferenci v konkrétní obchodní společnosti. Polostrukturované rozhovory s liniovými vedoucími pracovníky a dotazníkové šetření s podřízenými pracovníky poskytují náhled a hodnocení úlohy liniového vedoucího pracovníka při zmíněných formálních setkáních v této společnosti.The thesis deals with the issues of communication in the context of organization functioning. It explains the distinction between external and internal communication. The focus is on the internal communication, its types and means. Further we identify the competencies and roles of the line manager in the hierarchy of an organization and also the specific features of his performance in the area of internal communication. At the same time, we stress the role of the line manager in using the means of formal oral communication, such as a department meeting, a company-wide conference and a teleconference. The empirical analysis of the thesis focuses on the role of line managers at meetings, company-wide conferences and teleconferences in a particular company. Semi- structured interviews with line managers and enquiry questionnaires among subordinate employees offer an insight and assessment of the role of the line manager at the above mentioned formal meetings in this company.
Keywords:
communication; company-wide conference; formal oral communication; line manager; manager's function; manager's role; meeting; teleconference; celofiremní konference; funkce vedoucího pracovníka; interní komunikace; liniový vedoucí pracovník; porada; role vedoucího pracovníka; telekonference; ústní formální komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68229