Original title:
Poslechové aktivity v praxi
Translated title:
Listening Activities in Practice
Authors:
Tetourová, Markéta ; Bajerová, Ludmila (advisor) ; Hurníková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autorský abstrakt Obsah této diplomové práce se věnuje poslechovým aktivitám v hodinách hudební výchovy na základní škole. Diplomová práce shrnuje historii poslechu hudby ve výuce hudební výchovy. Zabývá se postavením hudební výchovy a poslechových činností v Rámcovém vzdělávacím programu. Diplomová práce zahrnuje přehled všech nejčastěji používaných učebnic hudební výchovy pro základní školy. Učebnice jsou řazeny dle nakladatelství. Diplomová práce zkoumá, zda učebnice hudební výchovy pro základní školy zařazují práci s poslechem, jaké skladby k poslechu se v učebnicích objevují, jakým způsobem učebnice pracují s poslechovými ukázkami a zda poskytují dostatečné množství námětů pro tvořivou práci s poslechem. Další část diplomové práce popisuje obecnou strukturu poslechové hodiny, zabývá se integrativním přístupem k výuce hudební výchovy a mezipředmětovými vztahy. Nabízí přehledné rozdělení poslechových aktivit do několika skupin podle různých kritérií s cílem usnadnit přípravu vyučovací hodiny se zaměřením na poslech a usnadnit výběr poslechové ukázky. Výzkumná část diplomové práce předkládá přípravy na dvanáct vyučovacích hodin se zaměřením na poslech a tvořivou práci s poslechovými ukázkami. Realizace výzkumu proběhla na Základní škole Červený vrch, Fakultní škole Pedagogické fakulty a Matematicko-...The content of this Diploma Thesis is dedicated to the listening activities in Music lessons at primary schools. The Diploma Thesis summarizes the history of listening activities in Music lessons. It deals with the position of Musical education in Framework Educational Programme. The Diploma Thesis comprises the overview of all the most frequently used music textbooks for primary schools. The textbooks are sorted according to the publisher. The Diploma Thesis examines whether the music textbooks for primary schools include listening activities, which music pieces appear in the music textbooks, how the textbooks dispose with the music pieces and whether the textbooks provide enough amount of topics for a creative work with listening to music. The following part of the Diploma Thesis describes the general structure of a music lesson focused on listening to music. It deals with an integrative approach to teaching Music and curricular relationships. The Diploma Thesis offers a well-arranged division of listening activities to several groups according to various criteria. The aim of the division is to ease preparations for music lessons focused on listening activities and to ease the choice of a music piece. The research exposes preparations for twelve lessons focused on listening activities and a...
Keywords:
Creative Working with Listening to Music; Diversification of Music Activities; Evaluation of Music Lessons; History of Listening to Music in Music Lessons; Listening to Music; Music; Music Activities; Music Fundamentals; Music Lessons Focused on Listening to Music; Music Textbooks for Primary Schools; Preparing Music Lessons; Primary School; Realization of Music Lessons; The Framework Educational Programme and Music; Topics to Teach; Videorecordings; historie poslechu hudby v hudební výchově; hodnocení výuky; hudební výchova; náměty na vyučování; Poslech hudby; poslechová hodina; poslechové aktivity; poslechové činnosti; příprava vyučovacích hodin; realizace vyučovacích hodin; rozdělení poslechových aktivit; Rámcový vzdělávací program a hudební výchova; tvořivá práce s poslechem; učebnice hudební výchovy pro základní školy; videozáznam; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67545