Original title:
Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do výuky češtiny
Translated title:
The integration of foreign language pupils into Czech lessons
Authors:
Vrbenská, Veronika ; Šormová, Kateřina (advisor) ; Pierścieniak, Piotr Paweł (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce analyzuje současný stav a možnosti českého základního školství v otázce začleňování jinojazyčných žáků s trvalým pobytem v České republice do výuky českého jazyka. Zabývá se nejen možnostmi, které jsou garantovány zákonem, ale také případnou spoluprací škol s dalšími institucemi a s rodinou. Představuje základní učební pomůcky, které jsou pro výchovu těchto žáků k dispozici. Na základě studia odborné literatury a konzultací s učiteli pražských ZŠ představuje 2 případové studie, které reprezentují způsob začlenění žáků-cizinců v těchto školách, i podpůrné prostředky, které se při práci s nimi osvědčují či nikoliv.The bachelor's thesis analyzes the current situation and possibilities of Czech Primary school systém with the integration of foreign pupils with permanent resistance in the Czech republic into Czech language teaching. It deals with not only the options that are guaranteed by law, but also a possible collaboration between schools and other institutions or family. It provides the basic teaching aids that are available for education of these students. Based on the study of literature and consultation with teachers from two Prague Primary schools presents two case studies that describe a way of integrating foreign pupils in these schools, and measures which are succesful or not when working with them.
Keywords:
Czech for foreigners; foreign pupils; individual studying plan; integration; teacher's assistant; asistent pedagoga; individuální vzdělávací plán; integrace; čeština pro cizince; žák-cizinec
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67157