Original title:
Komunikace s lidmi se syndromem demence
Translated title:
Communication with People Diagnosted with Dementia
Authors:
Neitzelová, Michaela ; Čížková, Hana (advisor) ; Nentvichová Novotná, Renáta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Komunikace s lidmi se syndromem demence se zabývá problematikou důstojné komunikace s lidmi s demencí. Tato práce informuje o možnostech jak správně komunikovat s takto postiženými lidmi, aby byla respektována jejich důstojnost. V první části je popsaná charakteristika této nemoci, její symptomy a stadia nemoci, jejichž znalost umožňuje lepší pochopení chování pacientů při práci s nimi. V hlavní části bakalářská práce pojednává o efektivní komunikaci s lidmi s demencí a vybraných možnostech práce s těmito lidmi z hlediska komunikace. Neméně důležitou kapitolou je kapitola s názvem Role pečovatele, jehož práce s takto postiženými lidmi je nezanedbatelná. Vybrané kapitoly jsou provázány kazuistikami, které popisují takové přístupy pečovatelů, které respektují lidskou důstojnost seniorů s demencí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Bachelor's thesis named Communication with people with dementia syndrome deals with issue of dignified communication with people diagnosed with dementia. This thesis informs about possibilities of correct communication with these people so that their dignity should be respected. Characteristics, symptoms and stages of the disease, which help better understanding of the patients' behaviour, are described in the first part. In the body of the thesis the effective communication with people diagnosed with dementia and selected options in work with these people is being discussed. No less important chapter is the Caregiver's role, whose work with thusly disadvantaged people is indispensable. Chosen chapters are linked with casuistries, which describe respectful cases of approach of caregivers towards elders with dementia. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66590