Original title:
Výchova k evoluční gramotnosti na středních školách
Translated title:
Towards Evaluation Literacy Education On High-School
Authors:
Kuchová-Breburdová, Hana ; Drda Morávková, Alena (advisor) ; Lhotský, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je zjistit, zda-li maturující studenti z biologie mají lepší znalosti o evoluci než nematurující studenti. Výsledky byly zjišťovány dotazníkovým šetřením na šesti českých a sedmi slovinských středních školách v průběhu dvou let. Práce prokázala lepší evoluční faktografické znalosti u studentů maturujících z biologie. Výsledkem práce je i zmapování evolučních asociací u studentů gymnázií a porovnání vzdělávací úrovně evoluční gramotnosti v České republice a ve Slovinsku.The aim of this thesis is to determine whether students planning to také the high school-leaving examination from biology have a better understanding of evolution in comparison to those taking the examination from a different subject. The data were collected by means of a questionnaire having been completed at six Czech and seven Slovenian high schools over a period of two years. The thesis proved that students taking the school-leaving examination from biology have better knowledge of evolution. The thesis also maps the evolution association of high school students and makes a comparison between the quality of evolution literacy in the Czech Republic and in Slovenia.
Keywords:
Evolution; evolutionary associations; evolutionary literacy; science education; secondary education system in Slovenia; secondary education system in the Czech Republic; Evoluce; evoluční asociace; evoluční gramotnost; přírodovědné vzdělávání; středoškolský vzdělávací systém v České republice; středoškolský vzdělávací systém ve Slovinsku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66059