Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > K rozdílným autorským přístupům k fenoménu výchovy v literatuře pro děti a mládež v první a druhé polovině 20. století. Komparace vybraných děl E. Kästnera a Ch. Nöstlingerové
Original title:
K rozdílným autorským přístupům k fenoménu výchovy v literatuře pro děti a mládež v první a druhé polovině 20. století. Komparace vybraných děl E. Kästnera a Ch. Nöstlingerové
Translated title:
Two different views on education presented in the children's and youth literature in the first and second half of the 20th century. A comparison of selected novels by Erich Kästner and Christine Nöstlinger
Authors:
Kašlík, Hedwiga ; Bučková, Tamara (advisor) ; Markvartová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] TITLE: "Two different views on education presented in the children's and youth literature in the first and second half of the 20th century. - A comparison of selected novels by Erich Kästner and Christine Nöstlinger." AUTHOR: Hedwiga Kašlík DEPARTMENT: Department of German language and literature SUPERVISOR: PhDr. Tamara Bučková, Ph. D. ABSTRACT: The thesis compares two different views on education presented in the children's and youth literature in the first and second half of the 20th century with the help of selected works. The first focus is on Erich Kästner, as a representative of the pre-war generation, and his novels Emil und die Detektive (1929) and Das fliegende Klassenzimmer (1933). The second author is the Austrian writer Christine Nöstlinger, who began her literary action in 70s of the 20th century. From her were chosen the books Der Spatz in der Hand (1974) and Das Austauschkind (1982). All novels are analyzed with respect to their educational content and compared to the intentions of the author. The conclusion of the thesis will be a comparison between the different attitudes of the authors. KEYWORDS: Erich Kästner, Emil und die Detektive, Das fliegende Klassenzimmer, Christine Nöstlinger, Der Spatz in der Hand, Das Austauschkind, children's and youth literature, view on educationNÁZEV: "Zwei unterschiedliche Auffassungen bezüglich des Erziehungsauftrags der Kinder- und Jugendliteratur in der ersten, bzw. zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts: Analyse und Vergleich ausgewählter Werke von Erich Kästner und Christine Nöstlinger." AUTOR: Hedwiga Kašlík KATEDRA Katedra Germanistiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Tamara Bučková, Ph. D. ABSTRAKT: Práce porovnává postoje dvou autorů k výchovnému požadavku literatury pro děti a mládež pomocí vybraných děl. Jedná se při tom o Eriche Kästnera, jako zástupce předváleční generace a jeho díla Emil und die Detektive (1929) a Das fliegende Klassenzimmer (1933). Druhým autorem je rakouská spisovatelká Christine Nöstlingerová, která začala svým literárním působením v 70. letech 20. století. Od ní slouží k analýze Der Spatz in der Hand (1974) a Das Austauschkind (1982). Po literárním rozboru a srovnání autorské poetiky s vybranými díly následuje komparace intencí a postojů Kästnera a Nöstlingerové k literatuře pro děti a mládež. KLÍČOVÁ SLOVA: Erich Kästner, Emil und die Detektive, Das fliegende Klassenzimmer, Christine Nöstlinger, Der Spatz in der Hand, Das Austauschkind, Kinder- und Jugendliteratur, Erziehungsauftrag
Keywords:
Christine Nöstlinger; Das Austauschkind; Das fliegende Klassenzimmer; Der Spatz in der Hand; Emil und die Detektive; Erich Kästner; literature for children's and youth; view on education; Christine Nöstlinger; Das Austauschkind; Das Austauschkind. Literatura pro děti a mládež; Das fliegende Klassenzimmer; Der Spatz in der Hand; Emil und die Detektive; Erich Kästner; Erziehungsauftrag; fenomén vychovatelství; Kinder- und Jugendliteratur
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65900