Original title:
Analýza působení neziskových subjektů na rozvoj cestovního ruchu v turistické oblasti Střední Čechy - Jih
Translated title:
The Analysis of Non-benefit Acteurs in Tourism Development in the Střední Čechy - Jih Tourist Region
Authors:
Grafnetterová, Adéla ; Vágner, Jiří (advisor) ; Miškovský, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Destinační řízení je důležitým faktorem rozvoje cestovního ruchu i regionu, jehož úroveň v Česku je však oproti turisticky vyspělým zemím poměrně nízká. V rámci Česka existuje překvapivě málo vědců a kvalitních vědeckých studií, které by se touto problematikou do hloubky zabývaly. Předložená diplomová práce je zaměřena na analýzu působení destinačního řízení a propojuje dohromady obory geografie cestovního ruchu, marketing cestovního ruchu a vliv na regionální rozvoj. Hlavní část práce představuje empirická studie, která je zaměřena na konkrétní turistickou oblast Střední Čechy - jih. Její součástí je analýza a vyhodnocení lokalizačního potenciálu zahrnující přírodní, kulturně-historické a selektivní předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu. Na analýzu navazuje dotazníkové šetření provedené mezi hlavními aktéry rozvoje cestovního ruchu v oblasti, kterými jsou podnikatelé v cestovním ruchu, zástupci veřejné správy, ale i rezidenti a návštěvníci oblasti. Můžeme konstatovat, že destinační řízení se potýká s řadou překážek, z nichž největší je celková heterogenita turistické oblasti. Z neziskových organizací působí nejvýrazněji společnost Posázaví o. p. s., v jejíž moci však není působit rovnoměrně na území celé turistické oblasti. Nadprůměrný lokalizační potenciál oblasti tak není v současné době zcela...Destination management plays an important role both in the development of tourism and a region. Unfortunately its level is very low in the Czech Republic in comparison with other developed countries. There are not many high quality research studies that would deal with the issue in the Czech Republic. The diploma thesis is focused on the analysis of destination management and it brings together the fields of tourism geography, tourism marketing and the impact on regional development. The main part presents empirical study which examines a specific tourist area of Central Bohemia. It includes the analysis and evaluation of localization potential - natural, cultural and selective conditions for tourism development. The analysis is followed by a survey among the major players in the development of tourism in the area which are entrepreneurs in tourism, public administration representatives, as well as residents and visitors of the area. We can conclude that the destination management faces many obstacles, the most severe of them is the heterogenity of the tourist area. Company Posázaví o. p. s. is the most visible player among non-profit organizations but it has no power to equally operate throughout the tourist area. Thus above average localization potential area is not currently fully utilized. Key...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65564