Original title:
Role vzdělavatelů budoucích učitelů při utváření profesních kompetencí u studentů učitelství
Translated title:
Role of Pre-service Teachers Educators in Forming of Future Teachers Professional Competencies
Authors:
Garabiková Pártlová, Margareta ; Urbánek, Petr (advisor) ; Lukášová, Hana (referee) ; Vališová, Alena (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou vzdělavatelů budoucích učitelů a jejich rolí při utváření profesních kompetencí u studentů učitelství v průběhu pregraduální přípravy. Teoretická východiska práce jsou zakotvena v oblasti teorie pregraduálního vzdělávání, dále v konceptech profesních kompetencí učitelů a profesních kompetencí vzdělavatelů a s nimi souvisejícím konceptem role modelu. Empirická část, pro niž je využit smíšený design výzkumu, se skládá z několika dílčích výzkumů. Výzkumný vzorek je tvořen ze skupiny začínajících učitelů, studentů učitelství a vzdělavatelů budoucích učitelů. Z různých úhlů pohledu reprezentovaných těmito skupinami jsem se snažila poukázat na skutečnosti, momenty a vlivy, které sehrávají významnou roli při naplňování profesních kompetencí učitele v průběhu pregraduální přípravy u studentů učitelství na PF JU, a to za účelem zkvalitňování stávajícího systému pregraduální přípravy. Z kvantitativních výzkumných metod je využito dotazníkového šetření, které pracuje se skupinou studentů učitelství a začínajících učitelů a následně je statisticky zpracováno. V případě kvalitativního výzkumu jsou zastoupeny metody focus group a dotazník s možností volných výpovědí, které jsou následně kódovány. Cílem výzkumné části je zjistit, jak posuzují studenti učitelství a...The dissertation deals with the educators of future teachers and their roles in shaping the professional competencies of pre-service teachers during undergraduate training. The theoretical basis of the work is grounded in the theory of undergraduate education, as well as the concepts of professional competences of teachers and professional competences of pre-service teachers educators and related concept of model role. The empirical part, using mixed methods research, consists of several substudies. The research sample consists of a group of novice teachers, pre-service teachers and educators of future teachers. From different perspectives represented by these groups, I tried to point out the facts, moments and influences that play an important role in gaining the teacher professional competencies during undergraduate training of pre-service teachers at Faculty of Education, University of South Bohemia, for the purpose of improving the current system of undergraduate studies. From the quantitative research methods a questionnaire is used, which was distributed to a group of pre-service teachers and novice teachers and then statistically analyzed. The qualitative research methods are represented by a focus group and an open-ended questionnaire (the statements are encoded). The aim of the research is...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65505