Original title:
Výchovný přístup trenéra ke svěřencům v judu
Translated title:
coach's educational approach to young athletes in judo
Authors:
Šaroch, Marcel ; Pavelka, Radim (advisor) ; Smolík, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Výchovný přístup trenéra ke svěřencům v judu Cíl: Cílem práce bude zkoumat přístup a postoj jednotlivých trenérů k práci s mladým člověkem, čímž se bude sledovat trenérův výchovný a motivační přístup k jeho svěřencům. Metody: Anketa, kvalitativní výzkum Výsledky: Díky získaným výsledkům jsme zjistili, že v různých aspektech výchovy je trenérská práce na různé úrovni. V oblasti motivace a přípravě tréninku jsou horší. Většina trenérů využívá autoritativní způsob, což vede k snižování vnitřní motivace a sebeocenění. Na trénink si nepřipravují písemnou přípravu, která vede k improvizaci a jednostrannému tréninku. V oblasti rozvoje charakteru, vztahů s rodiči a zájmu o osobní život byly výsledky na velmi dobré úrovni. Klíčová slova: judo, výchova, motivace, trenérTitle: Coach's educational approach to young athletes in judo Objective: The purpose of this thesis is to find out the approach, as well as the attitude of coaches working with young athletes in terms of motivation and education. Methods: Questionnaire survey, qualitative research Results: The results show that there exist different levels of coaches' educational approaches. In terms of motivation and training planning and preparation, the data are not that positive as most of the coaches adopt the authoritative approach, which decreases internal motivation and self-esteem. The absence of written plans frequently leads to improvisation and one-sided training. In terms of personal development and family relationships, the findings are positive. Keywords: judo, education, motivation, coach
Keywords:
coach; education; judo; motivation; judo; motivace; trenér; výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65328