Original title:
Edukační proces u šestinedělky v oblasti péče o novorozence
Translated title:
Postpartum educational process in the field of neonatal care
Authors:
Kumbálková, Martina ; Kulhavá, Miluše (advisor) ; Eislerová, Iva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v ČJ: Bakalářská práce pojednává o edukaci matek v oblasti péče o novorozence. Edukace (získávání informací) je nedílnou součástí každodenního života, zvláště pak pro ženy, kterým se narozením potomka dosavadní život změní. V teoretické části je popsána samotná edukace, fyziologický a patologický novorozenec a stručný souhrn péče o něj. Empirická část měla za cíl zjistit, zda jsou matky edukovány během hospitalizace na standartním i nadstandartním oddělení šestinedělí. Vedlejší cíle pak měli odhalit, zda je pro ně edukace dostatečná, srozumitelná a zda matky požadují doplnění edukace, případně o které oblasti. Kvantitativním výzkumem bylo pro sběr dat použito anonymního nestandardizovaného dotazníku. Jednotlivé položky dotazníku jsou vyhodnoceny pomocí tabulek a grafů. Z výsledků vyplynulo, že 98,96 % matek v období sběru dat bylo v porodnici edukováno, čímž se potvrdil předpokládaný výsledek hlavního cíle. Potvrdil se i předpoklad u vedlejšího cíle č. 1, jehož cílem bylo zjistit, zda je poskytovaná edukace dostatečná. Zda je edukace také srozumitelná, bylo předmětem zkoumání vedlejšího cíle č. 2. Zde byl předpoklad překročen o více jak 20 %. Vedlejší cíl č. 3 byl zaměřen na to, zda v některé oblasti péče o novorozence matky postrádají edukaci nebo ji chtějí doplnit. Tento cíl se jen těsně...v AJ: The thesis deals with the education of mothers in the area of care of the new-born. Education (information gathering) is an integral part of everyday life, especially for women, for whom current life changes by the birth child. The theoretical part describes the actual education, physiological and pathological new-born and a brief summary of caring for him. The empirical part was designed to determine whether the mothers are being educated during hospitalization at standard as well as at higher standard section of postpartum. Secondary objective was to reveal whether the education is sufficient and understandable for them and to understand whether mothers require additional education, and if so, for which areas. Quantitative research was used for data collection by using non-standardized anonymous questionnaire. Individual items of the questionnaire are evaluated using tables and graphs. The results showed that 98.96 % of the mothers were educated in the hospital during the period of data collection, what confirmed the expected outcome. The assumption of the side objective no. 1 was confirmed, the aim of which was to determine whether the provided education was adequate. Whether education is also understandable, it examined the secondary objective no. 2. Here, the assumption is exceeded by...
Keywords:
care; educational process; newborn; postpartum; edukace; novorozenec; poporodní období; péče
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64246