Original title:
Sociologická analýza rekrutační fáze kvalitativních projektů, zejména focus groups v praxi marketingového výzkumu
Translated title:
Sociological Analysis of Recruitment of Qualitative Research Project, especially focus groups in Praxis of Marketing Research
Authors:
Fridrichovská, Tereza ; Jeřábek, Hynek (advisor) ; Buchtík, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je sociologickou analýzou rekrutáční fáze kvalitativních projektů, zejména pak nejfrekventovanější kvalitativní metody, tj. focus groups, v marketingovém výzkumu. První část práce představuje historii focus groups až po její současnou podobu včetně zásad při jejich realizaci. Dále se práce věnuje historii výzkumu trhu na území České republiky se zaměřením na příchod metody focus groups. Práce seznamuje čtenáře s marketingovým výzkumem trhu a jeho specifiky se zaměřením na kvalitativní projekty, konkrétně hlavně na metodu focus groups a její obměny. V další části práce jsou charakterizovány metody rekrutace a standardy, kterými se rekrutace řídí s důrazem na sdružení Simar. Závěrečná část práce je věnována metodologii a pak vlastnímu šetření mezi vybranými pěti rekrutátory, kteří zajišťují výběr respondentů na kvalitativní projekty, zejména focus groups, v České republice. Skrze jejich výpovědi autorka celý proces rekrutace popisuje, definuje jeho kritická místa a navrhuje možná zlepšení z nich plynoucí.This bachelor thesis is sociological analysis of recruitment phase of qualitative research projects, especially focus groups in praxis of marketing research. First part of thesis introduces history of focus groups methodology until its nowadays form including rules of its realization. Thesis further deals with history of marketing research within Czech Republic with focus on focus groups methodology and continues until description of todays situation. Next part characterizes projects of qualitative research, especially focus groups with its all varieties. Overmore it brings overview of recruitment methods and standards used in praxis and mostly carried out by Simar association. Last part of thesis is dedicated to methodology and research conducted among five recruiters, who are responsible for qualitative research projects recruitment. By using interviews with them, author describes whole recruitment process, defines its critical points and proposes points for optimization.
Keywords:
focus groups; marketing research; qualitative research; recruiter; Recruitment; research agency; respondent; Simar; focus groups; kvalitativní výzkum; marketingový výzkum; Rekrutace; rekrutátor; respondent; Simar; výzkumná agentura
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64188