Original title:
Zpětná vazba ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Translated title:
Feedback in Czech Language Courses for Foreigners
Authors:
Plísková, Kamila ; Šebesta, Karel (advisor) ; Šormová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá zpětnou vazbou učitelů, jejím vymezením, druhy a typy, a je specificky zaměřena na fungování zpětné vazby ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Cílem práce je představit dosavadní výzkumy zpětné vazby v kontextu výuky druhého/cizího jazyka a popsat, jak se zpětná vazba používá ve výuce češtiny pro cizince a jakých prostředků učitelé k tomuto účelu využívají. V první části se věnujeme zpětné vazbě jako součásti výukového dialogu a komunikace v jazykové třídě, uvádíme některé koncepty a hypotézy v rámci osvojování druhého jazyka, v nichž zpětná vazba figuruje. Dále se zaměřujeme na vlastní popis zpětné vazby - pozitivní a korektivní - a představujeme vybrané výzkumy zpětné vazby v jazykové výuce. V empirické části provádíme konverzační analýzu přepsaných nahrávek ze zúčastněného pozorování z kurzů češtiny jako cizího jazyka, v nichž se zaměřujeme na zpětnovazební repliky lektorů. Součástí práce je terminologický slovník, který vykládá související přeložené pojmy. Klíčová slova: zpětná vazba, pozitivní zpětná vazba, korektivní zpětná vazba, komunikace v jazykové třídě, oprava chyb, čeština pro cizince, konverzační analýzaThis thesis explores teacher's feedback, its definition, types, and is specifically focused on feedback moves in context of teaching Czech as a foreign language. The aim of this thesis is to present current research on the feedback in the context of teaching a second/foreign language and describe how the feedback is used in Czech language courses for foreigners and what instruments teachers use for such purpose. The first part is focusing on the feedback as part of the educational dialogue and communication in the language classroom; introducing some concepts and hypotheses of second language acquisition in which feedback figures. We also provide a description of feedback, both positive and corrective, and we present current studies concerning feedback within language learning. The empirical part carries out conversational analysis of transcribed recordings of participant observation in Czech courses for foreigners, in which we focus on feedback moves of lecturers. The thesis includes glossary explaining relevant terms translated into Czech. Key words: Feedback, positive feedback, corrective feedback, communication in the language classroom, error correction, Czech for foreigners, conversation analysis
Keywords:
communication in the language classroom; conversation analysis; corrective feedback; Czech for foreigners; error correction; feedback; positive feedback; komunikace v jazykové třídě; konverzační analýza; korektivní zpětná vazba; oprava chyb; pozitivní zpětná vazba; zpětná vazba; čeština pro cizince
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63484