Original title:
Hodnocení pracovní psychické zátěže a kvality života učitelů 2. stupně základních škol
Translated title:
The assessment of occupational stress and quality of life in teachers of the 2nd level of elementary schools
Authors:
Šušoliaková, Oľga ; Šmejkalová, Jindra (advisor) ; Hrubá, Drahoslava (referee) ; Provazníková, Hana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] (in English) The assessment of occupational stress and quality of life in teachers at the 2nd level of elementary schools Introduction: Problems of the assessment of occupational stress have belonged within one of the key issues of public health protection. Aim: The main goal was to comprehensively assess the extent of occupational stress and quality of life of teachers at the 2nd level of elementary schools, using salivary cortisol as a possible objective marker. Another aim was to evaluate the quality of life of teachers. Methods: We performed an anonymous survey (a cross-sectional study) in 142 teachers at the 2nd levels of elementary school (reference group) and 136 firefighters (comparison group). Rate of occupational stress was assessed by using of the Meister Questionnaire. Subjectively perceived stress was subsequently objectified by determining of salivary cortisol. For the evaluating of quality of life, we used shorter version of the questionnaire WHO QoL-BREF 26. Results: Our investigation showed that teachers perceive the level of their occupational stress was worse than in firefighters. Completed classification of mental overload reached grade 2 (health effects may be temporary), firefighters achieved of grade 1. The examination of salivary cortisol was entirely consistent with the...(in Czech language) Hodnocení pracovní psychické zátěže a kvality života učitelů 2. stupně základních škol Úvod: Problematika posuzování pracovně psychické zátěže patří ke klíčovým otázkám ochrany veřejného zdraví Cíl: Hlavním cílem práce bylo zhodnotit pracovní psychickou zátěž u učitelů 2. stupňů základních škol (ZŠ) standardní dotazníkovou metodou s vyšetřením slinného kortizolu. Dalším záměrem bylo zhodnotit kvalitu života (KŽ) učitelů. Metodika: Provedli jsme anonymní dotazníkové šetření (průřezová studie) u 142 učitelů 2. stupně ZŠ (sledovaný soubor) a 136 hasičů (srovnávací soubor). Míru pracovního stresu jsme hodnotili pomocí Meisterova dotazníku. Subjektivně percipovaný stres jsme následně objektivizovali stanovením slinného kortizolu. Pro posouzení kvality života jsme použili zkrácenou verzi dotazníku WHO QoL- BREF 26. Výsledky: Naše šetření prokázalo, že učitelé vnímají míru pracovní psychické zátěže hůře než hasiči. Provedená klasifikace psychické zátěže prokázala, že učitelé dosahují stupně 2 (může docházet k dočasnému ovlivnění zdraví), hasiči stupně 1. Vyšetření slinného kortizolu zcela odpovídalo výsledkům zjištěným dotazníkovou metodou. Dosažené diurnální křivky kortizolu (ranní hodnoty, večerní hodnoty, plocha pod křivkou) byly ve všech případech u učitelů signifikantně vyšší než u...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63367