Original title:
Morální vyvázanost a šikana školních dětí
Translated title:
Moral disengagement and bullying of school children
Authors:
Karchňáková, Zuzana ; Janošová, Pavlína (advisor) ; Vágnerová, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem morální vyvázanosti a šikany školních dětí. Práce popisuje morální vývoj jedince. Stěžejní pro tuto práci je osoba agresora, agrese a teorie o ego-obranných mechanismech. Praktická část interpretuje výzkum, do kterého byli zapojeni žáci 4. a 6. třídy základních škol. Cílem výzkum v rámci této práce bylo zjistit, zda se liší odpovědi na otázky, které jsou založené na teorii morální vyvázanosti, u respondentů, kteří mají zkušenosti se šikanou, a zda rozdílnost odpovědí souvisí s věkem a s pohlavím respondentů. Klíčová slova Morální vyvázanost, šikana, agrese, agresor, respondenti, morálka, zastánceMy bachelor degree thesis deals with situations of moral disengagement and bully in gaming school-age children. The thesis describes an individual's moral evolution. The core of my focus is the character of aggressor, aggression it self and theory of ego-defensive mechanisms. Practical chapters of my thesis interpret a research conducted among the 4th- and 6th-year pupils of elementary schools. The aim of the research was to determine whether questions based on the moral disengagement theory vary among respondents with experience of bullying and whether the difference in responses depends on the age and sex of the respondents. Keywords Moral disengagement, bullying, aggression, aggressor, respondents, moral, exponent
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62187