Original title:
Audiovizuální produkce a autorské právo
Translated title:
Audiovisual production and Copyright
Authors:
Novák, Marek ; Křesťanová, Veronika (advisor) ; Holcová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Shrnutí Tématem diplomové práce jsou audiovizuální produkce ve vztahu k autorskému právu a vybrané právní vztahy, které mohou vznikat při audiovizuálních produkcích. Tyto právní vztahy jsou významné především z hlediska autorského práva, avšak jsou zmíněny i jejich přesahy do příbuzných právních odvětví, též s ohledem na rekodifikaci občanského práva. První kapitola se zaměřuje na vymezení stěžejních pojmů. V prvé řadě je vymezen pojem audiovizuální produkce jako druh podnikání a podmínky jeho provozování. Dále je zasazen do kontextu autorského práva pojem audiovizuálního díla. Pojem audiovizuálního díla je definován z autorskoprávního hlediska, jsou definovány jeho konstitutivní znaky a je rozebráno specifické pojetí autorství audioviziuálního díla. Dále je věnován prostor tradičnímu třídění audiovizuálních děl a jejich pojetí v některých normách veřejného práva. S ohledem na specifika audiovizuálního díla je zmíněna též povaha děl audiovizuálně užitých. Závěrem první kapitoly je vymezen pojem výrobce, jeho postavení ve vztahu k autorovi audiovizuálního díla a specifická práva, která výrobci přiznává autorský zákon. Stěžejní je kapitola pojednávající o vybraných právních vztazích, které v oblasti audiovize vznikají. Jde především o institut smluvní licence, který je rozebrán v úvodu. Podkapitoly o smluvní...Audiovisual Productions and Copyright - Summary The topic of this thesis are audiovisual productions in relation to copyright law and selected legal relations, which can take place during audiovisual productions. These legal relations are important mainly from the perspective of copyright law, but also overlaps into neighboring branches of law are mentioned, with regard to the civil code recodification. The first chapter is focused on defining key concepts. Firstly, there is defined the concept of audiovisual production as a type of business and the legal conditions for its performing. The concept of audiovisual work in the context of copyright law is defined next. The characteristic attributes of audiovisual work are defined and the specific conception of authorship is considered, followed by traditional division of audiovisual works and its perception through certain public-law norms. With regard to the specifics of audiovisual works, the character of works audiovisually used is also mentioned. In the end of the first chapter the term producer is defined, his relation to the author of audiovisual work and specific rights, to which is entitled by the copyright code. The main chapter deals with selected legal relationships, which take place in the audiovisual sector. It concerns primarily the concept of...
Keywords:
audiovisual production; audiovisual work; copyright; audiovizuální dílo; audiovizuální produkce; autorské právo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61182