Original title:
Ditranzitivní konstrukce v současné češtině
Translated title:
Ditransitive Constructions in Contemporary Czech
Authors:
Vokáčová, Martina ; Lehečková, Eva (advisor) ; Adam, Robert (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá konstrukcemi typu naložit seno na vůz / vůz (senem), tj. alternacemi přímých objektů slovesa, v současné češtině. V těchto konstrukcích sloveso umožňuje dvěma situačním participantům střídat se v pozici přímého objektu, což s sebou může nést změny povrchové struktury. Tyto alternace jsou chápány jako změny metonymického charakteru, umožňované kombinací významu slovesa a vztahu soumeznosti mezi dvěma jeho možnými doplněními. Metodou korpusové analýzy je zkoumáno, spolu s jakými strukturními faktory (kontextová zapojenost, zájmennost, délka fráze) se jednotlivé varianty objevují a zda by na základě těchto faktorů bylo možné variantu těchto metonymických alternací predikovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This bachelor thesis deals with constructions like naložit seno na vůz / vůz (senem) (to load the hay onto the truck / the truck (with the hay)), i.e. alternations of direct objects of a verb, in contemporary Czech. In these constructions the verb allows two situational participants to alternate in the direct object slot, which can be associated with changes of surface structure. These alternations are considered as metonymical changes, allowed by the combination of the verb meaning and the contiguity relation between its both arguments. The corpus-based analysis is used to examine the co-occurence of structural determinants (discourse accessibility, pronominality, phrase length) with respective variants and the possibility to predict the occurrence of the respective variant by employing these structural determinants. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
alternation - metonymy - contiguity - direct object - situational participants; alternace - metonymie - soumeznost - přímý objekt - situační participanty
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60627