Original title:
Fenomén tetování, tělo jako sociální a kulturní dokument
Translated title:
Phenomenon tetage, humans body as socialcultural and art document
Authors:
Švadlenová, Jana ; Šmíd, Jan (advisor) ; Machalický, Lukáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ŠVADLENOVÁ, Jana. Fenomén tetování, tělo jako sociokulturní a výtvarný dokument. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce PhDr. Jan Šmíd, Ph.D., 126 str. Diplomová práce "Fenomén tetování, tělo jako sociokulturní a výtvarný dokument" pojednává o tetování nejen jako o jedné z forem zdobení lidského těla, ale také jako o možném tématu ve výuce výtvarné výchovy. Autorka práce se pokusila zmapovat historii tohoto starodávného zdobení, zdůvodnit narůstající zájem o něj v současnosti a v neposlední řadě vymyslet vhodné způsoby, jak ho srozumitelnou formou představit žákům na základní škole. Diplomová práce obsahuje příklady možných důvodů a způsobů tetování, snaží se nalézt jeho souvislost s rituálem (tradičním i novodobým). Důležitou částí je pak hledání možností, jak toto téma zařadit do výuky výtvarné výchovy na základní škole a jak žákům přiblížit možné klady a zápory tohoto zdobení.ŠVADLENOVÁ, Jana. The phenomenon of tattoo, body as a socio-cultural and art document. Prague, 2013. Thesis. Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Fine Arts. Supervisor PhDr. Jan Šmíd, Ph.D., 126 pages. Thesis "The phenomenon of tattoo, body as a socio-cultural and art document" is about tattoo as not only a form of body decoration, but as a possible theme in arts teaching. The author tried to map the history of this ancient ornamentation, to justify rising interest in it in the present and last but not least, tried to find a way how to present it to elementary school students in a comprehensible way. The thesis includes examples of possible reasons and ways of tattoo, while trying to find a connection to rituals (traditional and modern). The important part is finding options how to include this topic in the arts teaching at elementary schools and how to approximate possible pros and cons of this ornamentation.
Keywords:
art education; body; comunication; culture; document; icon; man; research; social interaction; tetage; dokument; komunikace; kultura; sociální interakce; tetování; tělo; výtvarná výchova; výzkum; znak; člověk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60497