Original title:
Umění jako prostor pro hru (výtvarně dramatický přístup ke zprostředkování umění)
Translated title:
Fine Art as a Space for playing (Art and Drama Approach in Mediation of Art)
Authors:
Klementová, Eva ; Špičková, Kateřina (advisor) ; Sedlák, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] KLEMENTOVÁ, Eva. Umění jako prostor pro hru (výtvarně dramatický přístup ke zprostředkování umění). Praha, 2013. 129 s. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Kateřina ŠPIČKOVÁ. Abstrakt Tato práce se zabývá výtvarně dramatickým pojetím výtvarné výchovy a možností jeho využití při zprostředkování umění. V teoretické části popisuji např. metody zprostředkování umění či publikace domácích autorů, které obsahují konkrétní aktivity na zprostředkování umění. Prostor je věnován také pěti významným pražským galeriím (Národní galerie, Galerie hlavního města Prahy, Rudolfinum, Centrum současného umění DOX, Museum Kampa), zvláště jejich edukační činnosti v oblasti zprostředkování umění. Součástí teoretické části práce je rovněž představení výtvarně dramatického přístupu - jak vznikl, čím je charakteristický, proč je významný pro rozvoj osobnosti žáka (člověka). Praktická část nabízí výtvarně dramatický projekt na téma Emoce, který by se dal využít při zprostředkování umění. Projekt byl částečně realizován ve 2. třídě, reflexe a fotografie z odučených lekcí jsou přiloženy. Klíčová slova: dramatická hra, dramatická výchova, tělo, akce, obraz, zprostředkování umění 4KLEMENTOVÁ, Eva. Fine Art as a Space for playing (Art and Drama Approach in Mediation of Art). Prague, 2013. 129 p. Thesis. Charles University, Faculty of Education, Department of Art. Supervisor Kateřina ŠPIČKOVÁ. Abstract This work deals with art-dramatic approach to art lessons and possibility of its use in mediation of art. Theoretical part describes for example methods for mediation of art and publications of domestic authors which contain specific activities for mediation of art. Space is dedicated to five important Prague art galleries (National Gallery, Gallery of capital city Prague, Rudolfinum, Centre for Contemporary Art DOX, Museum Kampa), especially to their education work in an area of mediation of art. Theoretical part also introduce art-dramatic approach - how it was conceived, what characterize it and why is it important for development of student's (man's) personality. Practical part offers art-dramatic project called Emotions which can be used in mediation of art. Project was partially realized in second grade, reflections and pictures from lessons are attached. Key words: drama game, drama education, human body, action, image, mediation of art 5
Keywords:
action; drama education; drama game; human body; image; mediation of art; akce; dramatická hra; dramatická výchova; obraz; tělo; zprostředkování umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60483