Original title:
Uvažování a usuzování u předškolních dětí v předmatematické výchově
Translated title:
Reasoning and jugement in preschool age in pre-mathematics
Authors:
Vitešníková, Hana ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Kvasz, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje tématu uvažování a usuzování u předškolních dětí v předmatematické výchově a zabývá se vývojem myšlení u této skupiny. Diplomová práce vychází z toho, že předškolní vzdělávání je nezastupitelné. Teoretická část je zaměřená především na vývoj, typy a stimulaci myšlení dítěte předškolního věku. V praktické části je stimulace myšlení redukována na procesy uvažování a usuzování, respektive na možnosti stimulací v podobě pracovních listů. Diplomová práce předkládá třináct původních pracovních listů, jejichž vhodnost byla ověřena na dvaceti dětech ve věku 5-6 let jedné mateřské školy.This thesis focuses on thinking and reasoning in preschool children in the mathematical education and deals with the development of thinking in this group. This thesis is based on the fact that preschool education is indispensable. The theoretical part is focused on development, stimulate thinking and types of preschool age child. The practical part is to stimulate thinking processes reduced to thinking and reasoning, or the possibility of stimulation in the form of worksheets. This thesis presents thirteen original worksheets, whose suitability was tested on twenty children aged 5-6 years in one kindergarten.
Keywords:
developement of logical reasoning; Jugement; pre-mathematics; preschool child; reasoning; předmatematická výchova; předmatematické aktivity; předškolní dítě; rozvoj logického myšlení; usuzování; uvažování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60454