Original title:
Nedovolená srovnávací reklama
Translated title:
Unlawful comparative advertisement
Authors:
Šulc, Martin ; Patěk, Daniel (advisor) ; Horáček, Vít (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] - 64 - Abstrakt Nedovolená srovnávací reklama Diplomová práce na téma nedovolená srovnávací reklama podrobně pojednává o úpravě srovnávací reklamy zejména v českém právním řádu, ale také v právu Evropské Unie. Cílem práce je především důkladně rozebrat jednotlivé podmínky přípustnosti, které rozhodují o tom, zda je konkrétní reklama nedovolenou srovnávací reklamou a nekalosoutěžní praktikou, a seznámit čtenáře s prostředky právní ochrany proti nedovolené srovnávací reklamě. Dále práce vysvětluje základní pojmy vztahující se k tématu a zachycuje historický vývoj právní úpravy srovnávací reklamy. Nedovolená srovnávací reklama je jedna z devíti vyjmenovaných skutkových podstat nekalé soutěže, které se při hospodářské soutěži nejčastěji vyskytují. Právo nekalé soutěže a právo proti omezování hospodářské soutěže jsou dvě základní větve práva hospodářské soutěže, jehož hlavním účelem je postihnout jednání, která obecně směřují proti soutěži. Úprava srovnávací reklamy je v současné době obsažena v ustanovení § 50a obchodního zákoníku. S účinností nového občanského zákoníku od 1.1.2014 bude úprava v částečně pozměněném znění přenesena do ustanovení § 2980 tohoto kodexu. Česká právní úprava nekalé soutěže je velmi ovlivněna zákonem proti nekalé soutěži z roku 1927, jehož obecná generální klauzule umožňovala postih...- 65 - Abstract Unlawful comparative advertisement The thesis, whose subject is unlawful comparative advertising, deals in detail with regulation of such advertising not only in the Czech law but also in the European Union law. The aim of the thesis is to analyse thoroughly the conditions of permissibility which decide whether a particular advertising is an unlawful and unfair one and introduce the readers to the means of legal protection against unlawful comparative advertising. Unlawful comparative advertising is one of nine listed facts of unfair competition, which are among the most frequent ones in economic competition. The unfair competition law and the law against restriction of economic competition are two fundamental branches of the economic competition law, whose main purpose is to affect conduct directed generally against competition. Nowadays, comparative advertising is regulated by the provision § 50a of the Commercial Code. In the new Civil Code, which will come into force on 1 January 2014, comparative advertising will be slightly modified and regulated by the provision § 2980. The regulation of unfair competition in the Czech Republic is greatly influenced by the Act against unfair competition of 1927, whose general clause made it possible to affect subjects acting contrary to the rules of...
Keywords:
unfair competition; unlawful comparative advertisement; nedovolená srovnávací reklama; nekalá soutěž
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59919