Original title:
Seberozvoj učitele jako základní předpoklad připravenosti na profesi
Translated title:
Self-development of teachers as a basic premise of preparedness for a profession
Authors:
Murgašová, Marcela ; Krykorková, Hana (advisor) ; Tvrzová, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci ,,Gestalt terapie a její využití ve školství" a zabývá se seberozvojem učitele jako základního předpokladu připravenosti pro výkon jeho profese. Popisuje samotný komplikovaný pojem seberozvoj učitele, dále se zabývá otázkami kvality vyučování a profesionalizace, kde opět zdůrazňuje seberozvoj jako cestu přechodu od semiprofese k profesi. Zamýšlí se nad nutností seberozvoje vzhledem k prudkým změnám v dnešní společnosti a tím se zvyšujících nárocích na osobnost učitele. Tato práce vychází z přesvědčení o důležitosti seberozvoje učitele zejména v oblasti sociálních a osobnostních kvalit, ptá se, zda jsou tyto kvality dostatečně rozvíjeny v pregraduální přípravě učitele a zda je také nabídka dalšího vzdělávání pro dnešní učitele dostačující. Krátká kapitola je věnována syndromu vyhoření. Empirická sonda si klade za cíl ověřit závěry a výzkumy z teoretické části. Zvolenou metodou pro sondu je dotazník pro učitele základních škol. V závěru práce je seznam center, která poskytují další vzdělávání učitelů.This thesis follows the bachelor thesis ,,Gestalt therapy and its use in education" and deals with self-development of teachers as a basic premise for preparedness for the profession. It describes very complicated concept self-development of teacher itself, then it discusses the issues of teaching quality and professionalism, where the thesis again emphasizes self-development as a way of transition from semiprofession to profession. It contemplates the necessity of self-development due to the rapid changes in today's society and thus increasing demands on the personality of the teacher. This thesis is based on the belief in the importance of self-development of teachers mainly in social and personal qualities, it asks whether these qualitites are sufficiently developed in the pregraduate teacher's education and if the offer of further education is sufficient for today's teachers. A short chapter is devoted to the burnout syndrom. Empirical probe aims to validate the conclusions and research of the theoretical part. The chosen method for the probe is questionnaire for primary school teachers. There is a list of centers that provide teacher training in the end of the thesis.
Keywords:
burnout syndrom; demands on teachers; personal and social competence; professional standard of quality of teachers; professionalism; self development of teachers; target of education; teacher's further education; cíl vzdělávání; nároky na učitele; osobnostní a sociální kompetence; profesionalizace; profesní standard kvality učitele; seberozvoj učitele; syndrom vyhoření; vzdělávání učitele
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59753