Original title:
Sémiologická analýza obrazu Baracka Obamy v magazínu Time
Translated title:
Semiological analysis of the image of Barack Obama in Time magazine
Authors:
Růňová, Michaela ; Šafaříková, Radana (advisor) ; Marcelli, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá současným mediálním sdělením, vizuálním obrazem Baracka Obamy na titulních stranách magazínu Time, a aplikací metody sémiologické analýzy inspirované Rolandem Barthesem. Sémiologický rozbor je prováděn na vybraných titulních stranách časopisu Time. Na začátku každé analýzy je vždy stanovena a popsána metoda, která je následně aplikována. Využívány jsou koncepty čtení obrazu, denotace, konotace a mýtu. Pozornost je zaměřena také na pojetí fotografie a vztah mezi textem a obrazem. Práce poukazuje na využití Barthesových teoretických konceptů na současném vizuálním sdělení. Zaměřuji se také na inovaci metody sémiologického rozboru pomocí poznatků ze sociální sémiologie. Mezi základní sledované linie a hypotézy patří: snaha o využití konceptů denotace, konotace a mýtu při analýze vizuálního obrazu známého politika, sledování vztahu mezi textem a obrazem v rámci titulních stran. Výsledky analýz jsou zhodnoceny a doplněny o rozbor tendencí v kompozici obrazu politika. Práce sleduje, jak jsou Barthesovy metody aplikovatelné a jaké výsledky nám analýza předkládá. V obrazu Baracka Obamy jde o jistou vizuální komunikaci, kde média ovlivňují způsob finálního vnímání politika. KLÍČOVÁ SLOVA sémiologie, sémiologická analýza, čtení obrazu, denotace, konotace, mýtus, sociální sémiologie,...This thesis deals with the current media communication, visual image of Barack Obama on the front pages of Time magazine, and the application methods of semiological analysis inspired by Roland Barthes. Semiological analysis is performed on selected front pages of Time magazine. There is always determined and described the method that is subsequently applied at the beginning of each analysis. Utilized concepts are reading the image, denotation, connotation and myth. Attention is also drawn to the concept of photography and the relationship between text and image. The work refers to the use of Barthes theoretical concepts in contemporary visual communication. I also focused on innovation methods semiological analysis using knowledge of social semiotics. The basic reference lines and hypotheses include: efforts to use concepts of denotation, connotation and myth in the analysis of visual images of the known politician, monitoring the relationship between text and image on the front pages. The analysis results are reviewed and supplemented by analysis of trends in the composition of politician image. The work examins the applicability of semiological methods in visual environment and also focuses on the results of the analysis. The image of Barack Obama is a sort of visual communication, where the...
Keywords:
Barthes; conotation; denotation; myth; Obama; reading of image; semiological analysis; semiotics; social semiotics; Time; Barthes; denotace; konotace; mýtus; Obama; sociální sémiologie; sémiologická analýza; sémiologie; Time; čtení obrazu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59577