Název:
Vnímání školní šikany na začátku dospívání
Překlad názvu:
Perception of school bullying in early adolescence
Autoři:
Holá, Barbora ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Vnímání šikany na začátku dospívání" je zaměřena na problematiku šikany na základních školách, konkrétně v 6. třídách. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je rozdělena na 3 kapitoly, v první se věnuji problematice šikany, jejím definicím, vzniku, příčinám, formám a jednotlivým aktérům. Druhá kapitola popisuje ranou adolescenci z hlediska vývojové psychologie a třetí část je věnována třídnímu klimatu, žákům a učitelům jako jeho hlavním tvůrcům. Praktická část popisuje průběh a výsledky šetření, v rámci kterého žáci 6. tříd vyplňovali dotazník týkající se vnímání šikany. Klíčová slova Šikana, oběť, agresor, třídní klima, vnímání šikany ranými adolescentyThis bachelor thesis "Perceptions of school bullying in early adolescence" is focused on the issue of bullying in primary schools, particularly in the 6th classes. The thesis is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part consists of three chapters, the first deals with bullying, definitions and reasons of bullying, its forms and individual actors. The second chapter describes early adolescence in term of developmental psychology, and the third part is focused on the class climate, students and teachers as its main creators. The practical part is about course and results of research focused on 6th class pupils filled out a questionnaire on perceptions of bullying. Key words: Bullying, victim, aggressor, class climate, early adolescents' perception
Klíčová slova:
agresor; oběť; třídní klima; vnímání šikany ranými adolescenty; Šikana; aggressor; Bullying; class climate; early adolescents' perception; victim