Original title:
Simulace zvuku granulárních materiálů
Translated title:
Sound simulaton of granular materials
Authors:
Marko, Matej ; Křivánek, Jaroslav (advisor) ; Vorba, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Title: Sound simulation of granular materials Author: Matej Marko Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: doc. Ing. Jaroslav Křivánek Ph.D., Department of Software and Computer Science Education Abstract: In recent years, methods for simulating sounds of solid objects, fluids, fire and cloth have been developed. These methods extend existing methods for simulation of the visual behaviour of the respective phenomena and add physically based sounds that correspond with the visual information. The goal of this thesis is to investigate the possibility of creating a similar method for sound simulation of dry granular materials. We identified two distinct mechanisms responsible for the sounds of granular materials: the collisions of the particles of the granular material (granular collisions) and the collisions between the particles and a surrounding solid objects (solid objects collisions). We propose a method that uses acceleration noise to simulate the sounds of the granular collisions. The particles are approximated by a simplified spherical shapes. We also simulate the sound of the solid object collisions by using a modal analysis approach. Since most of the approaches to the visual simulation of granular materials do not provide the information about the particle...Název práce: Simulace zvuku sypkých materiálů Autor: Matej Marko Katedra: Kabinet software a výuky informatiky Vedoucí diplomové práce: doc. Ing. Jaroslav Křivánek Ph.D., Kabinet software a výuky informatiky Abstrakt: V posledních letech byly vyvinuty metody pro simulaci zvuku pevných těles, tekutin, ohně a tkanin. Tyto metody jsou rozšířením existujících metod pro vizuální simulaci jednotlivých jevů, ke kterým přidávají fyzikálně založené zvuky, korespondující s vizuálními výsledky. Cílem této práce je prozkoumání možnosti vyvinout podobnou metodu pro sypké (zrnité) materiály. Identifikovali jsme dvojici mechanismů, které se podílejí na zvuku sypkých materiálů: kolize mezi částicemi sypkého materiálu a kolize mezi částicemi a okolními pevnými objekty. Navrhli jsme metodu, která modeluje zvuk kolizí částic jako akcelerační šum. Částice jsou aproximovány koulovým tvarem. Zvuk kolizí mezi částicemi a pevnými objekty simulujeme pomocí metody modální analýzy. Jelikož většina metod pro vizuální simulaci sypkých materiálů neposkytuje informaci o kolizích, prezentuje taktéž způsob jak tyto kolize náhodně generovat. Klíčová slova: simulace zvuku, sypké materiály, modální analýza 1
Keywords:
computer graphics; granular materials; sound simulation; granulární materiály; počítačová grafika; simulace zvuku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58575