Original title:
Licenční smlouvy v divadelním prostředí
Translated title:
Licence agreements in theatre environment
Authors:
Hodonický, Václav ; Žikovská, Petra (advisor) ; Wünschová Pujmanová, Alexandra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Resumé Účelem této práce je zkoumat autorskoprávní institut licenčních smluv ve specifickém prostředí divadla. Z faktického hlediska je na této oblasti zajímavá její umělecká pestrost a neohraničenost, která se paradoxně netěší takové pozornosti jako například hudba nebo film, což se odráží zejména ve velikosti divácké obce a ve výši finančních prostředků v divadle se vyskytující. S těmito skutečnostmi souvisí rovněž zajímavost z hlediska právního, jelikož výsledky divadelní činnosti, tj. divadelní inscenace a divadelní představení, jsou v právním řádu České republiky, potažmo v autorském zákoně, upraveny nedostatečně. Tato diplomová práce si dále klade za cíl poskytnout teoretickou průpravu pracovníkům divadla, kteří jsou zodpovědní za uzavírání takovýchto licenčních smluv. Práce je strukturována vedle úvodu a závěru do sedmi kapitol, z nichž prvních pět se věnuje obecné problematice autorských práv a autorskoprávních licencí, zatímco kapitola šestá a sedmá aplikuje nabyté poznatky na divadelní teorii a praxi. Úvod práce nastiňuje teoretickou právní problematiku licenčních smluv a úskalí, se kterými se potýká divadelní praxe. První kapitola zařazuje autorské právo do systematiky Českého právního řádu. Druhá kapitola je věnována vypočtení pramenů autorského práva a skládá se ze tří podkapitol, které...1 Abstract The purpose of this thesis is to deal with the institute of copyright license agreements as it is applied in a specific background of theatre. Theatre is specific for its unlimited artistic diversity, which is not subject of such an interest from public or businesses as film or music is. This is the reason why there is not any special legal regulation in Czech Copyright law. The secondary goal of this thesis is to provide theatre employees responsible for drafting and entering into license agreement with theoretical knowledge of all relevant issues in this regard. Besides the prologue and epilogue, the thesis is divided into seven chapters. First five chapters deal with copyright law and copyright licenses in general and the sixth and seventh apply the gained theoretical knowledge on practice of theatre production. The prologue views thesis' matter from theoretical point of view and outlines the problems that theatres have to deal with. The first chapter classifies general copyright law within the system of the Czech law. The aim of chapter two is to enumerate the sources of the Czech copyright law. It is subdivided into three subchapters dealing with the Czech legal system, International law and law of the European Union. In the third chapter, which consists of three subchapters, we can read...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58494