Original title:
Zdraví jako marketingová příležitost
Translated title:
Health as a Marketing Opportunity
Authors:
Bergrová, Zuzana ; Šafaříková, Radana (advisor) ; Kladný, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je definovat neustále rostoucí využití symboliky zdraví ve spotřebním průmyslu. Mocná konzumentská skupina zaměřená na hodnoty zdraví a aktivního způsobu života představuje základnu pro dlouhodobě se rozvíjející trh s nově vznikajícím portfoliem značek a produktů, které svou image budují na základě zdravotních konotací. Tato "medikalizace spotřeby" se odehrává především na úrovni znaků s příslušnými odkazy, podle nichž se spotřebitelé na různých úrovních uvědomění si takového faktu orientují. Na příkladu sémiotické analýzy značky Activia bychom chtěli poukázat na to, jak lze na základě jednotlivých znaků vystavět produkt trvale spojovaný s požadovanými hodnotami.The aim of this thesis is to define the growing use of health symbolism in the consumer goods industry. Powerful group of consumers, focused on the value of health and an active lifestyle, is the base for developing a long-term emerging market with portfolio of brands and products, which are building its image on the basis of health connotations. This "medicalization of consumption" takes place mainly at the level of signs with relevant references, according to which consumers are oriented at different levels of awareness of that fact. On the example of semiotic analysis of Activia brand we would point out how could each sign build a product, permanently associated with required values.
Keywords:
brand; branding; comsumption; functional food; helath; semiotic analysis; semiotics; branding; funkční potraviny; konzum; sémiotická analýza; sémiotika; zdraví; značka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57710