Original title:
Význam motivu lva v historii a současnosti - sémiotická analýza
Translated title:
Meaning of lion representation in the past and present - semiotic analysis
Authors:
Řezáčová, Veronika ; Šafaříková, Radana (advisor) ; Svoboda, Aleš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci se zabývám symbolikou vyobrazování lva v současném marketingu. Má práce vychází z přesvědčení, že zvířata hrála od počátku věků významnou roli v historii lidstva. Z toho důvodu předpokládám, že zvířecí symbolika je pro člověka na základě této zkušenosti velice snadno dekódovatelná. V práci nejdříve definuji vztah sémiotiky a marketingu, poté zmiňuji několik typů pretextů, přičemž zastávám názor, že právě na základě a ve shodě se symbolikou lva v těchto primárních textech je vyobrazování lva a jeho význam shodně chápán i v současném marketingu. V rámci zkoumání "lví" symboliky využívám terminologii některých významných autorů a teoretiků sémiotiky - především úrovní denotace a konotace Rolanda Barthese a dále rozlišení znaku na ikonu, index a symbol podle Charlese Sanderse Peirce. Uplatňuji také teorii vizuálních rétorických figur. Práci zakončuji jednoduchým dotazníkovým šetřením, které má doplnit a potvrdit mé předpoklady o chápání vyobrazování lva v marketingu - tedy že lev vystupuje zpravidla jako vlastenecký symbol, za druhé jako ochránce a do třetice jako silné, bojovné zvíře.In my diploma thesis I deal with symbolism of the representation of lion in current marketing. My thesis follows the conviction that animals have been playing the important role since the beginning of human history. On the grounds of this persuasion I suppose that the animal symbolism is very easy to decode for people because of their previous experience. In the first instance I define the relationship between semiotics and marketing in my thesis. After mentioning several types of prior texts I maintain the position that the image of lion and its symbolism are identically perceived on the basis of and according with the symbolism of lion in those prior texts in current marketing as well. During the studying of the "lion" symbolism I use the terminology of some important authors and theoreticians of semiotics - particularly Roland Barthes's levels of denotation and connotation and distinction of a sign to icon, index and symbol according to Charles Sanders Peirce's theory. I also employ the theory of visual rhetorical figures. I end my thesis with a simple questionnaire which is supposed to complete and confirm my assumptions of the comprehension of the image of lion in marketing - hence the lion usually appears as a patriotic symbol, secondly as a protector, thirdly as a strong and fighting animal.
Keywords:
ad; catchword; lion; logo; marketing; representation of lion; rhetoric; semiotics; lev; logo; marketing; reklama; rétorika; slogan; sémiotika; vyobrazování lva
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57066