Original title:
Hymnus a jeho tradice v pozdně středověkých Čechách
Translated title:
Hymn and its Tradition in Late Medieval Bohemia
Authors:
Mráčková, Veronika ; Hlávková, Lenka (advisor) ; Vlhová-Wörner, Hana (referee) ; Gancarczyk, Pawel Tomasz (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hymnus a jeho tradice v pozdně středověkých Čechách Veronika Mráčková, ÚHV FFUK Předložená práce si klade za cíl zmapovat dosud neprobádanou oblast jednohlasých a vícehlasých hymnů officia v pozdně středověkých Čechách. Předmětem zájmu autorky jsou především vícehlasé hymny zaznamenané v tzv. Kodexu Strahov. Tento rukopis, jehož původ je dodnes neznámý, představuje nejobsáhlejší sbírku uvedeného repertoáru ve střední Evropě. Sledované kompozice jsou navíc bohaté na lokální specifika, která nacházíme především v melodiích, použitých jako cantus firmus zpravidla v prvním hlasu hymnů. Identifikace a klasifikace domácích variant těchto nápěvů může být klíčová pro bližší určení provenience Kodexu Strahov. Nezbytnou součástí výzkumu na dané téma je také předložená analýza skladeb, jež obsahují lokální prvky, a které reflektují hudební tvorbu nejen v pozdně středověkých Čechách. Výsledkem práce je okomentovaná edice melodií hymnů zapsaných v Roudnickém žaltáři a kritická edice vybraných hymnů Kodexu Strahov.The Abstract The Hymn and its Tradition in Late Medieval Bohemia Veronika Mráčková, Charles University, Prague The present thesis concerns the monophonic and polyphonic office hymns preserved in late medieval Bohemian sources. The author is mainly focused on the repertoire of the hymns written in Strahov Codex from around 1467. This manuscript of uncertain provenance contains an enormous collection of three- and four- voice polyphonic hymns which show plenty of the local characteristics. These domestic traits may be identified not only through texts devoted to indigenous Saints, but also through the melodies which form the cantus firmus in the upper voice of the hymns. The identification of these monophonic tunes in other plainchant sources could help us to determine the origin of Strahov Codex. Additionally, it is clear that this mensural manuscript contains not only music of a high artistic standard, but also a number of less polished compositions, and that it is thus an important witness to the existence of a wide range of daily musical activities in late medieval Bohemia. A crucial part of this dissertation is a critical edition of the monophonic hymn tunes preserved in Roudnice Psalter, as well as an edition of the selected polyphonic hymns written in Strahov Codex.
Keywords:
Bohemian lands; central Europe; hymn; late middle ages; liturgical music; medieval manuscripts; monophonic hymn; office; polyphonic hymn; Roudnice psalter; Strahov Codex;; tradition; hymnus; jednohlasý hymnus; Kodex Strahov;; liturgická hudba; officium; pozdní středověk; Roudnický žaltář; střední Evropa; středověké rukopisy; tradice; vícehlasý hymnus; České země
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56944