Original title:
Zrození barokní kantáty
Translated title:
Birth of the Baroque Cantate
Authors:
Konvalinková, Anna ; Stříteská, Leona (advisor) ; Valášek, Marek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autorský abstrakt Diplomová práce se zabývá vznikem barokní kantáty na území severního a středního Německa. Představuje hudební formy, které zapříčinily vznik kantáty a významně tak ovlivnily její podobu, která vykrystalizovala v období pozdního baroka. Obraz německé hudby raného baroka doplňují medailonky tří stěžejních skladatelů, na jejichž vybrané tvorbě je doložen postupný zrod nové hudební formy - německé barokní kantáty. Druhá část práce je věnována analýze reprezentativního díla Dietricha Buxtehudeho Membra Jesu nostri, které představuje vrcholnou podobu této formy.The thesis deals with the birth of the Baroque cantata in Northern and Central Germany. It introduces musical forms that led to the creation of cantata and thus significantly influenced its form, which crystalized during the Late Baroque period. The picture of Early Baroque German music is completed with profiles of three principal composers, on a selection of whose works the gradual development of this new musical form - the German Baroque cantata - is demonstrated. The second part is devoted to an analysis of a work representative of this style, Dietrich Buxtehude's Membra Jesu nostri, which is a supreme example of this musical form.
Keywords:
cantata; Dietrich Buxtehude; Heinrich Schütz; Johann Hermann Schein; Membra Jesu nostri; motet; protestant chorale; sacred concerto; Samuel Scheidt; Dietrich Buxtehude; duchovní koncert; Heinrich Schütz; Johann Hermann Schein; kantáta; Membra Jesu nostri; moteto; protestantský chorál; Samuel Scheidt
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56220