Original title:
Využití edukačních stimulačních skupin v mateřské škole
Translated title:
Use of educational stimulation groups in kindergarten
Authors:
Mikulová, Michaela ; Durdilová, Lucie (advisor) ; Mlčková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Využití programu edukativně stimulačních skupin je zaměřena na předcházení neúspěchu dětí v počátcích školní docházky pomocí účasti ve stimulačním programu, který děti navštěvují společně s rodiči. Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda a jak zvolený stimulační program ovlivnil rozvoj oslabených dílčích oblastí dětí zúčastněných v tomto programu, a dále názory rodičů na tento program. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola charakterizuje předškolní období a všechny oblasti dětského vývoje. Druhá kapitola se věnuje specifikům předškolního vzdělávání, legislativě, závazným dokumentům, výchovnému působení rodiny, objasňuje pojmy školní zralosti a školní připravenosti a seznamuje s některými stimulačními programy. Třetí kapitola je teoretickým východiskem stimulačního programu zkoumaného v praktické části, seznamuje s jednotlivými oblastmi důležitými k úspěšnému nástupu do školy a praktickými činnostmi, které rozvíjí oslabené dílčí oblasti dětí. V praktické části jsou popsány cíle a použité metody průzkumu, tedy vstupní a výstupní diagnostika, zúčastněné pozorování, dotazníky pro rodiče a analýza výsledků činnosti. V této kapitole jsou také za pomoci uvedených metod ověřovány a analyzovány dílčí cíle, teze na...This diploma work Use of educational stimulation groups program is focused on prevention of children failure in the beginning of school attendance by their participation in stimulation program together with their parents. Aim of the diploma work was to find out whether and how the selected program influenced development of weakend partial areas of children who attended this program and opinions of parents on this program. The diploma work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part contains three chapters. First chapter characterizes preschool age and all fields of child 's development. Second chapter focuses on particularity of preschool education, legislation, binding documents, educational influence of the family, clarifies terms of school maturity and readiness and introduces some of the stimulation programs. Third chapter is theoretical solution of the stimulation program examined in the practical part, introduces individual areas important for successful start at school and practical activities developing weakend partial areas of the children. There are aims and survey used methods described in practical part ie. input and output diagnostics, attended observations, questionnaires for the parents and analysis of the survey results. In this chapter there are analyses and...
Keywords:
educational stimulation program; Preschool age; preschool education; school maturity and readiness; stimulation programs; edukativně stimulační program; předškolní vzdělávání; předškolní věk; stimulační programy; školní zralost a připravenost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55909