Název:
Kvalita ovzduší ve školách
Překlad názvu:
Air quality at school
Autoři:
Hromádka, Jiří ; Braniš, Martin (vedoucí práce) ; Hovorka, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (CZE) Diplomová práce popisuje kvalitu ovzduší ve školách, hlavní faktory, které ji ovlivňují, a na základě provedené longitudinální studie navrhuje možná řešení vedoucí ke zlepšení situace. Opírá se o literární rešerši odborné literatury, na jejímž základě pak byla provedena longitudinální studie v ZŠ Kladská, Praha, Česká Republika. Ačkoliv je kvalitě vnitřního prostředí věnována stále větší pozornost v odborné literatuře, jedná se v drtivé většině o krátkodobé studie, kde chybí komplexní pohled na danou problematiku. Školní budova byla vybrána, protože děti patří mezi jednu z rizikových skupin z hlediska zdravotních dopadů způsobených špatnou kvalitou prostředí a zároveň tráví ve škole podstatnou část dne. Důležitými faktory ovlivňujícími zdraví a komfort obyvatel všech vnitřních prostor jsou teplota, relativní vlhkost, koncentrace aerosolových částic a oxidu uhličitého, které byly měřeny v rámci provedené studie. V průběhu celého školního roku bylo provedeno 8 týdenních měřících kampaní s cílem maximálně postihnout variabilitu sledovaných faktorů v rámci vyučovacího dne, roční doby, venkovní situace či v rámci různých učeben ve školní budově. Koncentrace aerosolových částic (PM10) nepřekročila limit daný vyhláškou, přičemž průměrné hodnoty byly ve většině kampaní nižší než 70µg.m-3 , přičemž...(EN) Thesis describes air quality in schools, its main factors of interest and according to the longitudinal study it suggests possible solutions for improvement. The study had been done in Kladská elementary school, Prague, Czech Republic, based on the findings obtained from the initial literature review. Although many scientific papers have been published mainly during last decade, there is a very limited amount of information concerning this issue within a longer timescale and a complex point of view is missing. The school environment was chosen because children are one of the groups at higher risk when adverse health effects caused by inadequate indoor air quality are evaluated. Aerosol particles and carbon dioxide concentration, temperature and relative humidity levels are important factors of interest in this case and all of them were included in the study. 8 measuring campaigns, each of them took 1 week, had been done throughout the whole school year. The main aim of these campaigns was monitoring and describing the variability of all selected factors during the day or year as well as between different classrooms. Average aerosol particles concentration (PM10) didn't exceed 70µg.m-3 during most of the campaigns and the pupil's activity was evaluated as the main influencing factor. The...
Klíčová slova:
mikroklima; ovzduší; školy; air quality; microclimate; schools