Název:
Kapitoly z dějin teorií o vznešeném a jejich reflexe ve výtvarném umění
Překlad názvu:
Chapters on the theories of sublime and their reflection in fine art
Autoři:
Němcová, Kristina ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje problematice vznešena v teoretické i praktické rovině. Rozebírá vývoj teorií o vznešeném od antiky až po 19. století a jejich reflexi ve výtvarném umění. V antice je tato reflexe zpracována na soše Niobé z římského chrámu Apollóna, v období romantismu je uvedena v několika kapitolách týkajících se různých pojetí této problematiky v Čechách, Anglii, Švýcarsku, Německu, Norsku či Americe. Důraz je položen na reflexi v dílech dvou zásadních autorů- anglického malíře Josepha Williama Turnera a německého umělce Caspara Davida FriedrichaThe bachelor thesis is dealing with the term sublime in both theoretical and practical level. The development of theories of the sublime and its reflection in fine art is analyzed from the antiquity to the 19th Century. The reflection in fine art in the ancient times is shown on the statue of Niobé from Apollon temple in Rome. In chapters on the Romantic period the term sublime is reflected in landscape painting in Bohemia, United Kingdom, Switzerland, Germany, Norway and America. The emphasis is put on the reflection in works of two artists- British painter Joseph William Turner and German painter Caspar David Friedrich.
Klíčová slova:
C. D. Friedrich; Edmund Burke; Friedrich Schiller; Hudson River School; Immanuel Kant; J.W. Turner; John Ruskin; krajinomalba; Pseudo- Longinus; romantismus; vznešeno; česká romantická krajinomalba; C. D. Friedrich; Czech romantic painting; Edmund Burke; Friedrich Schiller; Hudson River School; Immanuel Kant; J. W. Turner; John Ruskin; landscape painting; Pseudo- Longinus; romanticism; sublime