Original title:
Vývoj stylu reklamy po roce 1989 ( na příkladu vybraných produktů)
Translated title:
The development of the manner of advertising after 1989
Authors:
Valná, Martina ; Mareš, Petr (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou reklamy, zvláště televizní, od roku 1989 až do současnosti. První část práce se zaměřuje na teoretické poznatky týkající se historie reklamy, její funkce a cílů, typologie reklamních relací a přesvědčovacích prostředků. Dále se speciálně zabývá reklamou televizní. V druhé části práce je provedena podrobná analýza konkrétních televizních reklam, která využívá poznatky představené v teoretické části práce. Analýza se týká reklam na mléčné výrobky (jogurty) a reklam na prací prostředky. Aby byly poznatky a výsledky snadno ověřitelné, předmětem výzkumu jsou všechny reklamy běžně dostupné na internetových portálech. Cílem práce je popis všech stálých i nově užívaných jevů, prostředků a postupů, kterými na nás televizní reklama působí. Důraz je kladen především na verbální stránku, okrajově se výklad dotýká i stránky audiovizuální. Klíčová slova Reklama, vývoj, jazyková analýza, mléčné výrobky, prací prostředky.The Bachelor thesis deals with the issue of advertising, particularly with it is television branch. It covers the time span from 1989 till the present. The first part of the Bachelor thesis focuses on the theoretical findings that cover the history of advertising, the function of advertising and it is goals. Furthermore the typologies of the advertising broadcasts and persuasive advertising are presented. The next sections focus exclusively on the television advertising. The second part of the Bachelor thesis covers the thorough analysis of particular examples of television advertising. The analysis utilizes the findings from the practical part of the Bachelor thesis and it concerns the advertising aimed at dairy products and detergents. In order to make the findings and results easily verifiable, the subject matter of the research comprises only of the examples of advertising that are easily accessible on the Internet. The aim of the Bachelor thesis is the delineation of the lasting but also recently employed phenomena, means and advancements in the advertising, which have an effect on the television viewers. The emphasis is put mainly on the verbal aspect of advertising but marginally the commentary touches also it is audiovisual aspect. Key words Commercial, development, linguistic analysis,...
Keywords:
commercial; dairy products; development; linguistic analysis; washing detergents; jazyková analýza; mléčné výrobky; prací prostředky; reklama; vývoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55011