Název:
Specifika komunikace v mateřské škole
Překlad názvu:
Specifics of communication in kindergarten
Autoři:
Havlová, Markéta ; Filippová, Eva (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky): Předložená bakalářská práce se zajímá o základní specifika komunikace v mateřské škole. Teoretické část této práce se věnuje jak obecné, tak specifické komunikaci mezi učitelkou a dětmi. Hlavní pozornost je věnována komunikačním funkcím, na kterých je vlastní komunikace postavena. Tato práce dále nabízí krátký pohled na český předškolní vzdělávací systém a stručně představuje alternativní vzdělávací programy se zvláštním zaměřením na program Začít spolu, na jehož základě funguje mateřská škola, ve které se natáčely audiovizuální podkladové materiály pro praktickou část této práce. Praktická část je koncipována jako kvalitativní popisná analýza specifických, často se opakujících ústředních znaků komunikace mezi učitelkou a dětmi. V závěru je možné navázání na zkoumanou problematiku vyjádřeno nutností dlouhodobého detailního výzkumu.(in English): The present bachelor thesis examines basic specifics of communication in kindergarten. The theoretical part of the thesis is devoted to both general and specific communication between a teacher and children. The main focus is on communication functions upon which communication is built. The thesis also offers a basic insight into the Czech preschool education system and briefly presents alternative educational programs with special focus on the program Step by Step practiced in the kindergarten in which data were collected for the practical part of the thesis. The research reported consists of qualitative descriptive analyses of frequently repeated characteristics of the communication between a teacher and children. The conclusion calls for further longitudinal research in this area of communication.
Klíčová slova:
komunikační strategie; mateřská škola; neverbální komunikace; program "Začít spolu"; socializace pomocí jazyka; řeč zaměřená na dítě; communication strategies; educational program "Step by Step"; kindergarten; language addressed to children; language socialization; nonverbal communication