Original title:
Zobcová flétna jako terapeutický prostředek u dětí s výchovnými problémy
Translated title:
Recorder as a Therapeutic Agent in Children With Symptoms of Problem Behavior
Authors:
Ibriqi, Michaela ; Hurníková, Kateřina (advisor) ; Bajerová, Ludmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je využití sopránové zobcové flétny (dále jen flétna) jako terapeutického prostředku u dětí s výchovnými obtížemi. Hlavním záměrem celé studie je analyzovat vliv činností s flétnou na problémové jevy v chování u vybraných jedinců a dále prozkoumat názory předškolních pedagogů na jejich vlastní připravenost zvládat problémové chování ve svých třídách. Teoretická část se především zabývá terapeutickým využitím flétny a charakteristikou problémového chování. Značný prostor je věnován oblasti muzikoterapie a také přehledu možností, jak podporovat žádoucí chování u dětí předškolního věku. S ohledem na požadované cíle je v praktické části zvolen smíšený výzkum. Pomocí dotazníku jsou zjišťovány názory předškolních pedagogů na problematiku výchovných obtíží u dětí a také na terapeutické využití flétny. Na případových studiích je demonstrován vliv činností s flétnou na projevy problémového chování. Závěr shrnuje poznatky celé studie. KLÍČOVÁ SLOVA sopránová zobcová flétna, projevy problémového chování, poruchy chování, podpora žádoucího chování, muzikoterapie, podpůrné postupy, ranní kruh, terapeuticko-formativní metodyThe topic of this thesis is to use descant recorders (hereinafter recorder) as a therapeutic agent in children with behavioral difficulties. The main aim of the study is to analyze the impact of activities with the recorder on the problem phenomena in the behavior of selected individuals and further explore the views of preschool teachers of their own readiness to manage problem behavior in their classrooms. The theoretical part is mainly engaged in the therapeutic use of recorders and characteristics of problematic behavior. Considerable space is devoted to the review of options to promote desirable behavior in pre school children and areas of music therapy. With regard to the desired objectives mixed research is chosen in the practical part. Using a questionnaire opinions of preschool teachers on the issue of educational difficulties in children are collected and also the possibility to use the recorder for therapeutic purposes. The case studies demonstrate the impact of the recorder on the manifestations of problematic behavior. The conclusion summarizes the findings of the study. KEYWORDS descant recorder, manifestations of problematic behavior, behavior disorders, promoting the desired behavior, music therapy, supporting procedures, morning circle, therapeutic - formative methods
Keywords:
behavior disorders; descant recorder; manifestations of problematic behavior; morning circle; music therapy; promoting the desired behavior; supporting procedures; therapeutic -formative methods; muzikoterapie; podpora žádoucího chování; podpůrné postupy; poruchy chování; projevy problémového chování; ranní kruh; sopránová zobcová flétna; terapeuticko-formativní metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54921