Název:
Role výtvarného umění v Brazílii v době vojenských diktatur 1964-1985
Překlad názvu:
Rorle of Art in Brasil in the Era of Military Dictatures 1964-1985
Autoři:
Nováková, Eva ; Binková, Simona (vedoucí práce) ; Opatrný, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Diplomová práce se věnuje době brazilských vojenských diktatur v letech 1964 až 1985 a působení výtvarných umělců během těchto let. V první kapitole je nastíněn historický vývoj vedoucí k nástupu vojenské diktatury a následně doba vojenské vlády až po její pád v roce 1985 a návrat k demokracii. Ve druhé kapitole je stručný přehled vývoje brazilského umění ve 20. století až do vojenského puce v roce 1964. Poté se práce zaměřuje na výtvarné umění v letech 1964 až 1985. Součástí textu je popis jednotlivých období ve spojení s mírou cenzury a restrikcí. Dále jsou představeni přední protirežimní umělci a jejich tvorba na nejdůležitějších výstavách a manifestacích. Pro lepší ilustraci působení umělců za diktatury jsou dvě samostatné kapitoly věnovány významným protirežimním umělcům Arturu Barriovi a Cildu Meirelesovi.V závěru jsou shrnuty poznatky.(in English): This thesis is devoted to the time of the Brazilian military dictatorship from 1964 to 1985 and effects of artists during these years. The first chapter outlines the historical development leading to the onset of military dictatorship and the subsequent period of military rule until its fall in 1985 and the return to democracy. The second chapter is a brief overview of the development of Brazilian art in the 20th century until the military coup. Then this thesis is focused on the visual arts from 1964 to 1985 and the text describes each part of the military dictatorship and the rate of censorship and restrictions. Further text describes the front anti-regime artists and their work at major exhibitions and demonstrations. For better illustration of the effects of artists during the military dictatorship there are two separate chapters devoted Artur Barrio and Cildo Meireles, two significant anti-regime artists. The conclusion summarizes the findings.
Klíčová slova:
brazilská moderní historie; brazilská umělecká hnutí; brazilské umění; cenzura; moderní umění; umělci proti diktatuře; vojenský režim; výtvarné umění; artists against dictatorship; Brazilian Art; Brazilian artistic movements; Brazilian modern history; censorship; military rule; modern art; plastic arts and painting