Original title:
Japonská sangaku
Translated title:
Japanese sangaku
Authors:
Javorská, Zdeňka ; Halas, Zdeněk (advisor) ; Slavík, Antonín (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce seznamuje čtenáře s matematickými tabulkami sangaku, které pochází z období od 2. poloviny 17. století do 2. poloviny 19. století. Jsou to dřevěné tabulky s převážně geometrickými úlohami, které lidé zavěšovali na zdi chrámů a svatyní. Práce obsahuje stručnou historii doby vzniku tabulek sangaku a japonské matematiky té doby. Každá úloha je opatřena slovně popsaným zadaním a vlastním obrázkem. Řešení jsou pro lepší orientaci také doplněna obrázkem se znázorněným postupem. Příklady jsem čerpala z nedávno publikované knihy o tabulkách sangaku. Tato práce by měla sloužit jako zdroj příkladů na hodiny geometrie na středních školách, jednotlivé úlohy jsou totiž řazeny podle hlavní matematické metody řešení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The bachelor thesis familiarize readers with mathematical tablets sangaku which date back to the period of second half of the 17th century to the second half of the 19th century. These tablets are made from the wood with mostly geometrical problems and were hung on the walls in the temples and the shrines. The thesis include a brief history of the period of the origins of the sangaku tablets and the Japanese mathematics of that time. Each problem has its own verbal description and in picture. The solutions have its own pictures for easier orientation too. These problems come from recently publicated book about sangaku tablets. This thesis should be used as source of exercises for geometry lessons in high schools, each exercise is put in section by the main mathematical method used for solving. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
geometrical problems; Japanese temple geometry; sangaku; geometrické úlohy; Japonská chrámová geometrie; sangaku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54752