Original title:
Konstruování sociální identity u čtenářek exkluzivních ženských časopisů
Translated title:
Social Identity Construction of Exclusive Women's Magazines Readers
Authors:
Horová, Alena ; Hejlová, Denisa (advisor) ; Baslarová, Iva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce si klade za cíl zmapovat, jaký význam má pro čtenářky exkluzivních ženských časopisů kategorie luxusu, jaký vztah mají k inzerovaným výrobkům a zda a jak je pocit nadstandardu, který tyto časopisy vzbuzují, spojován s příslušností k určité sociální vrstvě. Práce se dále zaměřuje na otázku, zda čtenářky chápou tělesnou atraktivitu jako kapitál nebo znak vlastnictví určitého společenského statusu. Teoretická část práce zasazuje téma do širšího kontextu a do kontextu mediálních studií, zabývá se sociálním konstruktivismem, vývojem představ o účincích médií, koncepcí užití a uspokojení a socializační funkci médií. Dále přibližuje exkluzivní ženské časopisy, zabývá se životním stylem, módou a jejím významem pro konstruování identity a luxusem. V praktické části je popsána metodologie výzkumu a samotný výzkum, který probíhal prostřednictvím hloubkových rozhovorů na vzorku tvořeném deseti respondentkami. Součástí rozhovoru byla i analýza recepce vybraných mediálních textů. V dalších kapitolách jsou uvedeny výsledky výzkumu.This thesis examines how exclusive women's magazines readers approach the category of luxury, their relationship with products announced in these magazines and whether the feeling of luxury, aroused by such magazines, is affiliated with a certain social class. This thesis also focuses on question whether these readers regard physisal atractiveness as a sign of social status. The theoretical part of this thesis describes several concepts which are important in the context of media studies: social constructivism, the process of understanding media effects, the conception of uses and gratification and the role of mass media in the socialization process. This part further elaborates on exclusive women's magazines, conceptions of lifestyle, luxury, fashion and its importance for identity construction. The methodological part introduces the methodology of the analysis and the analysis itself. The sample used for this analysis was composed of ten respondents which were subjected to an in-depth interview. Each interview also included reception analysis. The following chapters describe the results of this analysis.
Keywords:
Exclusive women's magazines; in-depth interview; lifestyle; lifestyle magazines; luxury goods; reception analysis; Exkluzivní ženské časopisy; hloubkový rozhovor; luxusní zboží; recepční analýza; sociální identita; časopisy životního stylu; životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52692