Original title:
Kontrastivní přístup k výuce češtiny u českých neslyšících
Translated title:
A Contrastive Approach in Teaching Czech Language to Czech Deaf
Authors:
Hudečková, Martina ; Petráňová, Romana (advisor) ; Macurová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou využití kontrastivního přístupu ve výuce češtiny u českých neslyšících, jeho klady a zápory a především podmínkami a předpoklady jeho využití. V úvodu práce je popsán proces osvojování jazyka u slyšících i neslyšících dětí a nastíněn rozdíl mezi osvojováním prvního jazyka a učením se druhému/cizímu jazyku. V práci jsou dále naznačeny příčiny nízké gramotnosti českých neslyšících a možnosti řešení tohoto problému. Řešením by mohlo být právě zařazení kontrastivního přístupu do výuky. Klíčová slova: neslyšící, výuka češtiny, kontrastivní přístup, osvojování jazyka, učení se jazyku, první jazyk, druhý jazyk, cizí jazykThis work deals with the use of contrastive approach in teaching Czech language to Czech deaf, with positives and negatives of this approach and with its conditions of the use. The introduction described a process of language acquisition for hearing and deaf children and there is also described the difference between acquiring the first language and learning a second / foreign language. The work also denotes the causes of low literacy of Czech deaf and the possibility of solving this problem. The inclusion of contrastive approach to teaching could be the solution. Keywords: deaf, teaching Czech language, contrastive approach, language acquisition, language learning, first language, second language, foreign language
Keywords:
contrastive approach; deaf; first language; foreign language; language acquisition; language learning; second language; teaching Czech language; cizí jazyk; druhý jazyk; kontrastivní přístup; neslyšící; osvojování jazyka; první jazyk; učení se jazyku; výuka češtiny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52521