Název:
Shakespearova dramata a homosexualita
Překlad názvu:
Shakespeare's Drama and Homosexuality
Autoři:
Mašková, Barbora ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Slowly developing since the 1980's, queer theory became a very important sphere of gender studies of the end of the 20th century and affected not only the very perception of gender categories, but also intepretations of these in texts. The thesis concentrates on queering of the dramatic works of William Shakespeare, describing relations which can be broadly characterized as homosexual - romantic or sexual attraction between members of the same sex, including homoerotic or homosocial aspect of these relationships. After establishing the textual grounds for these readings the text goes on to describe various stagings in theatre, television and film of Anglophone and Czech origin. In order to achieve representative illustration of the problem the established division of Shakespeare's drama is maintained, dividing the plays into three categories - comedies, tragedies and historical plays. One play of each of these categories is then discussed further. These are The Merchant of Venice for comedies, Othello for tragedies, and Richard II as a representative of historical plays. In the Merchant of Venice the discussed relationship is the one of Antonio and Bassanio, examining the possible motivation for Antonio's incredible generosity towards his young friend. The most famous homosexual interpretation of the...Queer teorie se začala pomalu etablovat v 80. letech a stala se velmi důležitým prvkem genderových studií konce 20. století, který ovlivnil nejen genderové kategorie jako takové, ale i vnímání těchto kategorií v textech. Tato práce se soustřeďuje na queering dramat Williama Shakespeara a popis vztahů, které jsou obecně vnímány jako homosexuální - romantickou, či sexuální přitažlivost mezi jedinci stejného pohlaví, což zahrnuje rovněž homosociální, či homoerotické aspekty těchto vztahů. Po prozkoumání textových podkladů pro taková čtení se práce zabývá inscenacemi těchto interpretací na jevišti, ve filmu a televizi, a to jak z anglofonního, tak z Českého prostředí. Za účelem reprezentativního vykreslení problému je zachováno tradiční dělení Shakespearových dramat na komedie, tragedie a historické hry. Z každé z těchto skupin je pak dále diskutována jedna hra. Za komedie je to Kupec benátský, za tragedie Othello a za historické hry Richard II. V Kupci benátském je rozebírán vztah Antonia a Bassania ve snaze najít možné důvody pro Antoniovu nevídanou štědrost k jeho mladému příteli. Nejznámější homosexuální interpretace tohoto vztahu je vyobrazena ve filmu Michaela Radforda z roku 2004, ale interpretace samotná je daleko starší a sahá až do 60. let. V Othellovi queeringu podléhá vztah Jaga k postavě Othella,...
Klíčová slova:
homoerotika; homosexualita; homosocialita; Kupec Benátský; Othello; patriarchie; queer teorie; queering; Renesanční drama; Richard II; Shakespeare; homoeroticism; homosexuality; homosociality; Othello; patriarchy; queer theory; queering; Renaissance drama; Richard II; Shakespeare; The Merchant of Venice