Original title:
Studijní styly studentů středních škol
Translated title:
Learning Styles of Students of Secondary Schools
Authors:
Chocholoušová, Michaela ; Krykorková, Hana (advisor) ; Tvrzová, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na studijní styly studentů středních škol, konkrétně na studenty středních odborných škol a středních odborných učilišť. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů jako je učení, učící se jedinec a smysluplné učení. Dále analyzuje pojem studijní styl a jemu příbuzné pojmy, jako je například kognitivní styl. Závěr teoretické části se věnuje diagnostice a ovlivňování učebních stylů, na což navazuje praktická část. Praktická část je tvořena kvantitativním výzkumem studijního stylu na středních školách se zaměřením na zjištění převažujícího studijního stylu, porovnání jednotlivých typů škol z hlediska studijního stylu a navržení případné práce s negativním studijním stylem, konkrétně doporučení k nápravě tohoto stylu směrem ke smysluplnému učení.This thesis is focused on learning styles of students of secondary schools, particularly of secondary vocational schools. It is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the definitions of basic terms as learning, learner and meaningful learning. It also analysis the term learning style and other related terms, such as cognitive style. Final section of the theoretical part is dedicated to mesurement and influencing od leraning styles as a preparation for practical part. Practical part consists of quantitative research of learning style at secondary schools, with a focus on finding the prevailing learning style at secondary schools, comparing different types of schools in terms of learning style and proposing potential work with negative learning style, specifically on recommendations to change learning style towards meaningful learning.
Keywords:
change of learning style; cognitive style; learning style; students; students of secondary vocational schools; work with learning style; kognitivní styl; náprava studijního stylu; práce se studijním stylem; studenti; studenti středních odborných škol; studijní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52481