Original title:
Pohled českých studentů na problematiku totálního nasazení
Translated title:
The view of Czech students on issues of forced labour
Authors:
PEŠTOVÁ, Denisa Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je zjistit informovanost českých studentů středních škol, resp. gymnázií, o problematice totálního nasazení za 2. světové války. Diplomová práce vychází především z odborné literatury a z vlastního výzkumu a je rozdělena na dvě části. Na část teoretickou, kde je stručně nastíněna historie totálního nasazení v obecné rovině (definice, druh práce, pracovní podmínky, rozdělení pracovníků apod.), a na část praktickou, kde je proveden sociální výzkum orientovaný již pouze na české studenty. Tento výzkum je proveden pomocí dotazníkového šetření, které má formu smíšeného výzkumu (otázky a jejich vyhodnocení bude jak kvantitativní, tak kvalitativní). Na základě tohoto výzkumu je vyhodnocen jak celkový stav informovanosti o této problematice (srovná nižší a maturitní ročníky středních škol), tak je přihlédnuto také k problematice zpracování tématu ve středoškolských učebnicích dějepisu.The aim of this master's thesis is to ascertain knowledge of Czech students in secondary schools, or more precisely in Grammar school, about the issue of forced labour during World War II. The master's thesis is based primarily on literature and own research and is divided into two parts. The first part is the theoretical part where is briefly introduced the history of forced labour in the general level (definition, type of work, working conditions, division of workers, etc.) and the second part where is conduct social research which is oriented only to Czech students. This research is conducted through a questionnaire survey that has the form of mixed research (questions and its evaluation is both quantitative and qualitative). Based on this research is evaluated both the overall state of knowledge of this issue (it compares the first-years students and fourth -years students of secondary schools), and is also taken account of the issue of the topic processing in secondary school textbooks.
Keywords:
Forced labour; Forced workers; Qualitative evaluation; Quantitative evaluation; Questionnaire survey; The German Empire; World War II; 2. světová válka; dotazníkový průzkum; kvalitativní vyhodnocení; kvantitativní vyhodnocení; nucená práce; německá Říše; totálně nasazení Citation: PEŠTOVÁ, Denisa. Pohled českých studentů na problematiku totálního nasazení. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/50880