Název:
Experimentální studium modifikátorů tření v kolejové dopravě
Překlad názvu:
Experimental study of friction modifiers in rail transportation
Autoři:
Knápek, Jiří ; Dzimko, Marián (oponent) ; Galas, Radovan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Aplikaci modifikátoru tření lze efektivně řídit adhezi v kontaktu kola a kolejnice. Řízením adheze lze následně redukovat nadměrné opotřebení kontaktních těles nebo zvýšenou hladinu hluku. Podstatou této diplomové práce je stanovit optimální množství modifikátoru tření v kontaktu kola a kolejnice v závislosti na okolních podmínkách a provozních parametrech. Pro experimentální studium chování modifikátoru tření studium je využito dvoudiskové zařízení simulující nejvýznamnější provozní parametry, kterými jsou rychlost, skluz, úhel náběhu kola do traťového oblouku nebo kontaktní tlak. Na základě těchto poznatků byl navržen řídící systém off-board aplikační jednotky, který řídí dávkování modifikátoru tření podle aktuálních okolních podmínek a provozních parametrů.
The adhesion in the wheel-rail contact can be effectively controlled by using the friction modifier. Adhesion control can reduce excessive wear of the contact bodies or noise. The essence of this diploma thesis is to determine the optimal amount of friction modifier in wheel-rail contact depending on the climatic and operating conditions. For experimental study of the behavior of the friction modifier, the twin-disc device is used. Twin-disc simulates and controls the most important operating parameters such as speed, slip, attack angle or contact pressure. On the basis of these findings, the off-board top-of-rail lubricator system was designed. This system controls the amount of friction modifier according to current climatic and operating conditions.
Klíčová slova:
kontakt kola a kolejnice; modifikátor tření; součinitel adheze; top-of-rail; tribologie kontaktu kola a kolejnice; adhesion coefficient; friction modifier; top-of-rail; wheel-rail contact; wheel-rail tribology
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/66234