Original title:
Návrh rekonstrukce střední části trupu letounu Z 143 náhradou za poloskořepinu
Translated title:
Reconstruction of middle part of the fuselage Z 143 aircraft using semi- monocoque frame
Authors:
Zamazal, Jakub ; Mališ, Michal (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá rekonstrukcí střední části trupu letounu Z 143 z příhradové konstrukce na konstrukci poloskořepinovou. V práci je proveden koncepční návrh poloskořepinové střední části trupu, přičemž nosníky centroplánu jsou pevnostně dimenzovány a kontrolovány. V práci je proveden hmotnostní rozbor a výpočet centráží letounu s navrhovanou poloskořepinovou konstrukcí. V druhé půli práce je provedna studie možného konstrukčního řešení zatahovacího podvozku. Práce ukazuje, že použitím poloskořepinové konstrukce je možno ušetřit hmotnost letounu a tato konstrukce také otevírá možnosti v dalším vylepšování letounu Z 143. Tato práce tedy může sloužit jako studie proveditelnosti přestavby střední části trupu letounu Z 143.
The thesis is focused on reconstruction of middle part of fuselage Z 143 aircraft from truss frame to semi-monocoque frame. In the thesis there is a conceptual design of semi-monocoque middle part of fuselage. The spars of centre wing section are strength controlled. In thesis there is weight analysis according to use the semi-monocoque middle part of fuselage. In second half of the thesis there is a study of retractable landing gear. The thesis shows weight savings according to use a semi-monocoque frame. The thesis also shows that semi-monocoque frame allows other option to upgrade Z 143 aircraft. This thesis can serve as a feasibility study of the reconstruction of the middle part of the fuselage Z 143 aircraft.
Keywords:
center of gravity; centre wing; fuselage; semi-monocoque frame; weight analysis; centroplán; centráž; hmotový rozbor; poloskořepinová konstrukce; trup
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/65978