Original title:
Vývoj jazykových dovedností u dětí s logopedickou vadou
Translated title:
The Development of communication skills in children with logopedics defect
Authors:
KOUBOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na vývoj řeči u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním období. V teoretické části je popsán vývoj řeči v předškolním období, faktory ovlivňující rozvoj řeči, narušená komunikační schopnost a narušený vývoj řeči. Hlavním tématem teoretické části je vývojová dysfázie, její etiologie, charakteristické znaky, diferenciální diagnostika a možnosti terapie. Dále jsou popsány dopady vývojové dysfázie na dítě, jeho osobnost a na jeho rodinu. Praktická část práce se zabývá posouzením úrovně řečových schopností sedmi vybraných dětí v logopedické třídě mateřské školy. Dílčí cíl práce je mapování vývoje v dalších oblastech (paměti, vizuomotorické koordinaci a zrakové analýze a syntéze), které jsou z důvodu vývojové dysfázie narušeny. Tato část se opírá o čtyři krátké diagnostické úkoly, analýzu dokumentů dětí a deníku učitelek. Výsledná data jsou zaznamenána do kazuistik, tabulek a zhodnocena formou odpovědí na výzkumné otázky.This bachelor thesis is focused on speech development in children with developmental dysphasia in pre-school period. In the theoretical part are described the development of speech in the preschool period, factors influencing speech development, impaired communication ability and impaired speech development. The main theme of the theoretical part is developmental dysphasia, its etiology, characteristic features, differential diagnosis and therapies. Further, this part of thesis describes effects of developmental dysphasia on the child, his personality and his family. The practical part of this thesis deals with the assessment of the level of speech skills of seven selected children in the logopedic class of kindergarten. The partial goal of the thesis is mapping of development in other areas (memory, visomotor coordination and visual analysis and synthesis) that are disturbed because of developmental dysphasia. This section is based on four short diagnostic tasks, analysis of children's papers and teacher's diary. The resulting data is recorded in case reports, tables and evaluated in response to research questions.
Keywords:
delayed speech development; developmental dysphasia; Differential diagnostics; impaired communication ability; speech development; diferenciální diagnostika; narušená komunikační schopnost; opožděný vývoj řeči; vývoj řeči; vývojová dysfázie Citation: KOUBOVÁ, Kateřina. Vývoj jazykových dovedností u dětí s logopedickou vadou. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46781